Krever øl-grep: - Kan bli lurt

Flere millioner liter øl tappes i utlandet, og Aass-sjefen ber om grep. Direktør i Bryggeriforeningen mener man bør være forsiktig med hva man ønsker seg.

ADM. DIR.: Femte generasjons direktør i den norske ølkjempen Aass, Christian Aass, mener at all øl bør ha opprinnelsesmerking. Foto: Leif Eliassen / Aass bryggeri
ADM. DIR.: Femte generasjons direktør i den norske ølkjempen Aass, Christian Aass, mener at all øl bør ha opprinnelsesmerking. Foto: Leif Eliassen / Aass bryggeri Vis mer
Publisert

- Vi synes det er veldig rart at det er krav om opprinnelsessted på andre produkter, på klær, kjøtt og liknende, men ikke på øl, sier Christian Aass, administrerende direktør i Aass bryggeri, til Børsen.

Drammens-bryggeriet ber nå om at det skal gå tydelig fram av etikett, ølboks og så videre hvor ølet er produsert.

Nå går de politisk til verks både lokalt og nasjonalt, skriver Drammens Tidende (DT), som omtalte saken først.

- Kan bli lurt

Christian Aass opplever at mange tror de finner norskprodusert øl i hyllene, men sier hele 80 prosent av norsk bryggerivolum nå er i utenlandske hender. Han advarer:

- Hvis kunden tar et valg basert på en tro om at de kjøper norske merker, kan de bli lurt. Utenlandskeidebryggerier i Norge tapper store mengder av ølet i utlandet – mer enn det vi produserer totalt på ett år, sier han til DT.

Aass produserer rundt 30 millioner liter i året - alt sammen i Drammen, ifølge toppsjefen.

Han stusser over at man kan lese på T-skjorta hvor den er produsert, men ikke på øl. Nå ber han om en endring, av flere årsaker.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.