Krever øl-grep: - Kan bli lurt

Flere millioner liter øl tappes i utlandet, og Aass-sjefen ber om grep. Direktør i Bryggeriforeningen mener man bør være forsiktig med hva man ønsker seg.

ADM. DIR.: Femte generasjons direktør i den norske ølkjempen Aass, Christian Aass, mener at all øl bør ha opprinnelsesmerking. Foto: Leif Eliassen / Aass bryggeri
ADM. DIR.: Femte generasjons direktør i den norske ølkjempen Aass, Christian Aass, mener at all øl bør ha opprinnelsesmerking. Foto: Leif Eliassen / Aass bryggeri Vis mer
Publisert

- Vi synes det er veldig rart at det er krav om opprinnelsessted på andre produkter, på klær, kjøtt og liknende, men ikke på øl, sier Christian Aass, administrerende direktør i Aass bryggeri, til Børsen.

Drammens-bryggeriet ber nå om at det skal gå tydelig fram av etikett, ølboks og så videre hvor ølet er produsert.

Nå går de politisk til verks både lokalt og nasjonalt, skriver Drammens Tidende (DT), som omtalte saken først.

- Kan bli lurt

Christian Aass opplever at mange tror de finner norskprodusert øl i hyllene, men sier hele 80 prosent av norsk bryggerivolum nå er i utenlandske hender. Han advarer:

- Hvis kunden tar et valg basert på en tro om at de kjøper norske merker, kan de bli lurt. Utenlandskeidebryggerier i Norge tapper store mengder av ølet i utlandet – mer enn det vi produserer totalt på ett år, sier han til DT.

Aass produserer rundt 30 millioner liter i året - alt sammen i Drammen, ifølge toppsjefen.

Han stusser over at man kan lese på T-skjorta hvor den er produsert, men ikke på øl. Nå ber han om en endring, av flere årsaker.

- Det er noen ulemper ved å drive i Norge i forhold til utlandet med tanke på totale driftskostnader. Det handler om mer rettferdig konkurranse, og jeg er forundret over at det ikke er tydelig merket hvor ølet er produsert, fortsetter Aass til DT.

- Veldig viktig

Overfor Børsen sier han det ikke er tvil om at det er rimeligere å produsere i et lavkostnad-land. Men Aass har tenkt å bli værende her, understreker han.

På spørsmål om hvorfor det er så viktig for folk flest å vite hvor ølet er produsert, sier Aass:

- Jeg tror det er veldig viktig. Helsetrenden er viktig. Vi har et av verdens beste vann i Norge. Det å ha vann som ikke er filtrert gjennom plast, er en stor fordel, sier han.

- Jeg tror forbrukeren i framtida stiller stadig flere krav om hva de putter i kroppen. At du har rent, friskt vann som ikke er renset og kjemisk behandlet som du kan bruke, er fordelaktig og vil framover bli et fokus hos forbruker.

I tillegg til at det er tungt å frakte, da kommer også bærekraftsperspektivet inn, ifølge Aass.

- Den ekstra fordelen med å produsere utenfor Norge kan man tjene en ekstra krone. Men jeg synes forbrukeren bør få vite om det.

Aass tok opp ønsket om opprinnelsesmerking med Bryggeriforeningen, som organiserer omtrent 130 bryggerier i landet. Men det førte ikke fram. Nå har den drammensiske ølkjempen meldt seg ut.

- Dette var en del av grunnen, og at det het den norske bryggeriforeningen, når det er veldig mange utenlandske aktører involvert der, så ble det komplisert å sitte som en helnorsk aktør, sier Aass.

- Svært krevende

Direktør i bryggeriforeningen, Erlend Vagnild Fuglum, sier at de ikke har gått for løsningen som Aass har foreslått.

- Hovedårsaken er at vi er opptatt av at man bør ha like merkeregler i hele EU-området, sier Fuglum til Børsen, og fortsetter:

- Litt av bakteppet er at det er mange ulike merkekrav, men ikke minst nye merkekrav på trappene. Det er ernæringsmerking, helsemerking, ingrediensmerking og bærekraftsmerking. Helseadvarsler er et kjempestort tema, som diskuteres i EU og Verdens helseorganisasjon. Så er det en diskusjon om opprinnelseresmerking i EU.

I sum så blir det svært krevende for produsentene å forholde seg til alle reglene, ifølge Fuglum. Han mener også at man bør være forsiktig med hva man ønsker seg.

- Det er ikke helt opplagt hva en opprinnelsesmerking vil være, sier han og viser til at det er en diskusjon om hva som må regnes som opprinnelsesstedet.

- I den diskusjonen er det noen som mener hvilken fabrikk det er produsert på. Mens andre mener at hvor ingrediensene kommer fra, er vel så viktig. I Norge er så godt som alt brygget på utenlandsk malt. Da kan det være en risiko for at man ikke får kalle ølet norsk i det hele tatt.

Om Aass’ utspill rundt utenlandsk vann kontra norsk, sier Fuglum:

- Jeg tror at alle som produserer i Norge skal være glad for fordelene, men her er det store forskjeller mellom mange forskjellige land.

Han sier også at han tror man skal stole på fagmyndighetene som styrer mattrygghet uansett hvor man produserer.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer