- Krigen i Ukraina gir et kraftig prispress, flaskehalser og økt usikkerhet. Resultatet blir lavere aktivitet og dårligere inntjening, sier sjeføkonom Øystein Dørum i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO).
Pessimismen er størst for bilbransjen og bygg- og anlegg. Reiselivet, som ble hardest rammet av pandemien, er nå den nest mest optimistiske av alle NHOs bransjeforeninger.
- Det er en kraftig tvist. Ting har flyttet seg fra å være pandemirammet og nedstengt, til et kostnadssjokk som rammer bransjer som er avhengig av varer og energi for å produsere, sier Dørum.
- Mye mer enn normalt
Norges Bank og uavhengige eksperter har anslått prisveksten til å bli 3,3 - 3,4 prosent i løpet av 2022. Dette kan imidlertid fort bli overgått med kraftigere tall, skal vi tro svarene i NHOs undersøkelse.
Halvparten av bedriftene sier at de har eller vil øke utsalgsprisene mer enn veksten i konsumprisene det siste året - oppgitt til 3,5 prosent.
- Da vi spurte om det samme i september, var også bakteppet økte kostnader. Da svarte 30 prosent at de ville øke prisene mer enn konsumprisindeksen - den gang oppgitt til 3 prosent, sier Dørum.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger