Krisa når Norge: - Trekk kølapp!

I tida som kommer kan tilgangen på biler og moderne elektronikk bli dårligere - og prisene kan bli høyere.

BRANN: Tilgangen på halvledere var allerede problematisk da det brøt ut brann på Renesas Electronics fabrikk i Japan i mars i år. Brannen gjorde vondt verre. Foto: AFP PHOTO / JIJI PRESS / RENESAS ELECTRONICS
BRANN: Tilgangen på halvledere var allerede problematisk da det brøt ut brann på Renesas Electronics fabrikk i Japan i mars i år. Brannen gjorde vondt verre. Foto: AFP PHOTO / JIJI PRESS / RENESAS ELECTRONICS Vis mer
Publisert

«Nybil, utstyr til kontoret, eller den feteste Ipad-en? Trekk kølapp!»

Beskjeden fra Danske Bank er klar. Der har de gått gjennom hva den såkalte halvlederkrisen vil bety for Norge og norske konsumenter. Før vi kommer tilbake ytterligere konklusjoner, får vi dra oss gjennom hva krisa handler om.

Halvledere er en gruppe stoffer som er svært viktige i all moderne teknologi, som smarttelefoner, PC-er, biler og så videre.

- Det brukes i veldig mye av det som har blitt etterspurt i coronakrisa, sier Eirik Melle, varehandelsanalytiker i Danske Bank, til Børsen.

«Perfekt storm»

Da coronapandemien feide inn over verden, ble disse verdifulle halvlederne fort et knapphetsgode, noe det var flere grunner til.

For det første kunne man ikke kjøre fulle skift på de store halvlederprodusentene i Asia. Som Børsen har omtalt i flere artikler tidligere så har en «perfekt storm» ført til at hele verdenshandelen knaker i sammenføyningene.

Nye virusutbrudd, naturkatastrofer, brann, ulykker, hackerangrep, en kritisk situasjon for mannskap til sjøs, og sist, men ikke minst, ringvirkningene av at skipet Evegreen sto fast i Suezkanalen, har skapt store problemer.

Bilbransjen er blant dem som merker mangelen aller best.

- Ettersom bilbransjen så litt mørkt på framtida da vi var i mars - april 2020, så de nok ikke noe behov for å øke tilgangen på halvledere. Vi så en vridning mot konsumvarer. Der så man for seg økt etterspørsel, sier Melle.

Brann gjorde vondt verre

Han peker på at det er knapp kapasitet på halvledere, men at det stadig har vært en økning. Men det tar tid. Og samtidig trenger vi stadig flere halvledere i en stadig mer digitalisert verden.

- Vi kjøper stadig mer av disse komponentene. Etterspørselen kom også raskt tilbake på bil, og da oppsto mangelen på tilgang. Det er forskjell på halvledere brukt i bil og de man bruker i iPhone og PC. Halvlederne utsettes for større prøvelser i bil, og det er ikke gjort i en håndvending å vri produksjonen tilbake, sier Melle.

Når situasjonen allerede er presset skal det lite til for at det blir verre. På våren i år stanset en brann store deler av produksjonen av halvledere ved Renesas Electronics' fabrikk utenfor Tokyo. Brannen førte til global mangel på databrikker, som i sin tur har ført til at en rekke bilprodusenter har fått alvorlige forsinkelser.

I USA har det faktisk ført til at prisen på bruktbiler har gått opp.

Toyota sa nylig at de må kutte sin globale bilproduksjon i september fra 900 000 til 540 000.

- Det betyr jo ganske mye. På et eller annet tidspunkt får det betydning for hvilken tilgang det er på bil, og når du får bilen. Det får også innvirkning på kriser og kampanjer, sier Melle.

Gigantoverskudd

For bilprodusentene har knappheten, inntil videre, ført til rekordsterke resultater. Prisene på bil går opp.

Nevnte Toyota kunne notere seg for et overskudd på småpene 75 milliarder kroner i andre kvartal i år.

- Det er blant annet fordi man har solgt ut mye varelager og produsert mindre. Får du en knapphet så betyr det en økning i priser, og dermed så tjener de i det korte bilde, sier Melle.

De globale forsyningslinjene er basert på det som omtales som JIT, Just-in-time, som skal sikre at alle deler som trengs kommer på plass til rett tid og rett sted på hvert trinn i en produksjonsprosess.

Melle påpeker at det fungerer «kjempefint når man ikke har en pandemi gående».

- Men det som skjer nå viser hvor sårbare hele forsyningskjeder er. Hvor sårbart det er når det blir stadig mer globalisert, og ting ender opp med å produseres langt unna der du er - der du har din produksjon, eller skal gjøre ditt salg, påpeker Melle.

- Ingen åpenbar løsning

Fram til nå har ikke halvlederkrisa vært særlig merkbar i Norge, men ifølge Danske Bank så kommer vi nå til å «importere problemene gjennom at tilbudet på både bilder, mobiler og datautstyr rammes hardt».

- Når en krise varer lenger så får det ofte større betydning for deg og meg som forbruker. Vi er vant til at råvareprisene, enten det er metall eller matvarer og trevarer, kan gå opp og ned, uten at det i stor grad påvirker oss som forbrukere, sier Melle.

- Men når det varer lengre så når effekten deg og meg i mye større grad enn den vanligvis ville gjort.

Selv om både EU og USA investerer flere titalls milliarder, så tar det tid å bygge opp halvlederkapasiteten. Danske Banks eksperter slår fast at krisa vil «vare lenger enn pandemien».

«Halvlederkrisen er en av de tingene vi følger tett, og hvor det ikke er en åpenbar løsning i sikte. Det kan bli mye verre før det blir bedre», lyder konklusjonen.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer