Fornebubanen:

Krisemøte etter milliardsprekk

Onsdag skal Oslo bystyre få svar om den gigantiske kostnadssprekken rundt byggingen av Fornebubanen i et flere timer langt møte. Et sentralt spørsmål er nå om finansieringen av prosjektet må gjøres med bompenger.

PÅBEGYNT: Dronefoto av det som skal bli Fornebubanen. T-banen blir en ny T-banestrekning som skal gå fra Majorstuen til Fornebu. Den skal etter de nye estimatene nå stå ferdig i 2029. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
PÅBEGYNT: Dronefoto av det som skal bli Fornebubanen. T-banen blir en ny T-banestrekning som skal gå fra Majorstuen til Fornebu. Den skal etter de nye estimatene nå stå ferdig i 2029. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Vis mer
Publisert

Onsdag holdes det krisemøte i Oslo bystyre om milliardsprekken i byggingen av Fornebubanen.

I slutten av januar ble det kjent at prosjektet hadde sprukket med 3 milliarder kroner.

Fredag kom nok en sjokknyhet: Etter en ny kvalitetssikring er det konkludert med at kostnadsrammen for prosjektet vil bli ytterligere to milliarder kroner høyere, og kan nå ende på svimlende 23,3 milliarder kroner - minst.

Nå krever politikerne svar på hva som har skjedd før de konkluderer rundt T-banens videre skjebne.

To år forsinket

Fornebubanen er en T-banestrekning som skal gå mellom Majorstuen i Oslo og Fornebu i Bærum, og er et samarbeid mellom Oslo kommune og Viken fylkeskommune.

Etter mange års planlegging ble byggestarten markert i desember 2020 og T-banen skulle stå ferdig i 2027.

MARKERTE STARTEN: Bærums ordfører Lisbeth Hammer Krog (H), Oslos byrådsleder Raymond Johansen, daværende fylkesrådsleder i Viken, Tonje Brenna (Ap), daværende miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Lan Marie Berg (MDG) og daværende samferdselsminister Knut Arild Hareide (Krf) markerte byggestarten for Fornebubanen i desember 2020. Nå har prosjektet gått på en milliardsmell. Foto: Terje Pedersen / NTB
MARKERTE STARTEN: Bærums ordfører Lisbeth Hammer Krog (H), Oslos byrådsleder Raymond Johansen, daværende fylkesrådsleder i Viken, Tonje Brenna (Ap), daværende miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Lan Marie Berg (MDG) og daværende samferdselsminister Knut Arild Hareide (Krf) markerte byggestarten for Fornebubanen i desember 2020. Nå har prosjektet gått på en milliardsmell. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer

Men i tillegg til den enorme kostnadsøkningen vil ferdigstillelsen av Fornebubanen bli utsatt med ytterligere to år, og dermed ikke stå ferdig før i 2029.

Etaten Fornebubanen fikk kvalitetssikret prosjektet eksternt ved hjelp av Dovre Group Consulting.

Den siste kostnadsøkningen skal ifølge deres rapport handle om flere ting. Blant disse er forskjøvet byggetid for flere av arbeidene, økte kostnader for flere av stasjonene, økte kostnader til prosjektering, kompliserte grunnforhold, en markedusikkerhet og usikkerhet knyttet til reguleringsprosesser og grunnerverv.

Kan øke åtte milliarder

Selv om den forventede kostnaden per nå er på 23,3 milliarder, kan prisen kan bli så mye som 26,4 milliarder kroner, heter det i pressemeldingen fra Fornebubanen fredag.

Det er nesten åtte milliarder kroner mer enn den kostnadsrammen som ble vedtatt i 2019.

Det er heller ikke gitt at Viken fylkeskommune eller Oslo kommune kan regne med ekstra støtte fra staten for å kompensere for kostnadsøkningen.

- I henhold til retningslinjene for 50/50-ordningen skal ikke staten være med på å dekke kostnadsøkninger, dette er noe lokale myndigheter selv må håndtere, sa statssekretær Mette Gundersen (Ap) i Samferdselsdepartementet til Aftenposten etter den forrige kostnadssprekken i januar.

Frykter bilistene må ta regningen

Hvordan prosjektet nå skal finansieres, er uklart.

Bjørn Revil er gruppeleder for Folkets Parti FNB, tidligere kjent som Folkeaksjonen nei til mer bompenger. Han sier til Børsen at de er svært sjokkerte over kostnadssprekken, og frykter at denne vil legges over på bilistene.

- For omtrent et halvt år siden spurte jeg byråden om dette, og da var det ikke noe kostnadssprekk, ifølge henne. Nå er det vel sju milliarder som har gått fløyten og ingen vet hvordan dette skal betales, sier Revil.

- Det er svært urimelig hvis bilistene skal betale noe av dette via bompenger. Det er ikke bilistenes feil at byrådet mangler kostnadskontroll og ikke behersker å lede så store prosjekter, fortsetter han.

Han krever klare svar på hvordan kostnadssprekken kan ha skjedd.

- Vi godtar ikke generelle henvisninger til «markedet» eller «prisstigninger». Slikt bør man faktisk ta høyde for i en anbudsprosess, sier Revil.

- Økonomisk uforsvarlig

Foruten et bidrag fra grunneierne, betales det meste av banen gjennom bompenger i Oslopakke 3 og av staten. Men slik situasjonen er i dag, er det ikke tilstrekkelig til å finansiere prosjektet. Det bekrefter miljø- og samferdselsbyråd Sirin Hellevin Stav (MDG) til NRK.

Flere av partiene er nå bekymret for hvordan prosjektet skal finansieres for å unngå at det må skrotes og man ender opp med å ha sløst bort milliarder av kroner på arbeidet.

Gruppeleder i Oslo Høyre, Anne Haabeth Rygg, sier til Aftenposten at det nå er tre alternativer.

- Det ene er at bompengene økes. Det andre er at Oslo og Viken går inn med enda mer midler. Det tredje er å dra i håndbrekket og stanse prosjektet.

Ingen av opposisjonspartiene har så langt konkludert med hva de vil gå for.

Gruppeleder i Rødt, Eivor Evenrud, sier til Dagbladet Børsen at hun først trenger å få vite hvilke konsekvenser det vil ha å gå videre med prosjektet.

- Akkurat nå ser det økonomisk uforsvarlig ut å fortsette som planlagt, sier Evenrud.

Onsdag ettermiddag skal miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav, Fornebubanen og selskapet Dovre møte i komitéutvalgsmøtet i samferdsels og miljøutvalget i Oslo bystyre.

Der vil de måtte svare samtlige partier om kostnadssprekken og veien videre for prosjektet.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer