SAS sitt renommé blir alvorlig skadelidende som følge av pilotstreiken nå, mener omdømmeekspert og dosent Trond Blindheim ved Høyskolen Kristiania.
- Det er ingen tvil om at det er mange titusen - mange hundre tusen - som er rasende nå, og som ikke skiller mellom pilot eller ledelse. De opplever at det er SAS som ikke klarer å rydde opp i denne konflikten, og at konflikten passer dårlig inn i den skandinaviske modellen, sier Blindheim til Dagbladet.
Ifølge ham «bør den neste flyturen til SAS gå til skifteretten».
- Nå har vi hørt i så mange år om SAS sin skakkjørte økonomi, og hver gang det kommer nye penger inn, så hjelper det bare en stakket stund. Det virker ikke som selskapet er liv laga, mener Blindheim.
- Det er ingen tvil om at det er et høykostnadsselskap. Spørsmålet nå er om Norwegian bare skal overta deler av selskapet, fortsetter han.
Blindheim mener SAS ikke vil klare å redde omdømmet sitt etter dette.
- Sviktet
- Normalt går omdømmeskandaler over på noen dager eller uker, men for SAS har dette bygget seg opp over så lang tid nå. De hadde et godt omdømme, som Skandinavias prakteksemplar av et selskap. Men de har ikke klart å henge med i tiden, hevder han.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger