Nybilsalget:

Krisetall for bilbransjen: Verste på 26 år

Etter et år med voldsomme svingninger for bilbransjen, har salgstallene stupt til det laveste septembernivået på 26 år.

HARDT RAMMET: Bilprodusentene sliter med å dekke etterspørselen som følge av mangel på databrikker. Illustrasjonsfoto: Fabian Bimmer / Reuters / NTB
HARDT RAMMET: Bilprodusentene sliter med å dekke etterspørselen som følge av mangel på databrikker. Illustrasjonsfoto: Fabian Bimmer / Reuters / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nybilsalget i Europa falt i september til det laveste nivået for måneden siden 1995, viser ferske tall fra bransjeorganisasjonen European Automobile Manufacturers Association (ACEA).

Det brutale fallet tilskrives en global mangel på halvledere (databrikker).

Flere bilprodusenter har midlertidig måttet stenge fabrikker som følge av den globale mangelen på databrikker og har derfor ikke maktet å dekke etterspørselen.

I september ble det registrert 718 598 nye biler i Europa, en nedgang på 23,1 prosent sammenlignet med samme måned i fjor, viser tall fra European Automobile Manufacturers' Association (ACEA).

I Tyskland var nybilsalget i september hele 32,7 prosent lavere enn i samme måned i fjor, mens nedgangen var 20,5 prosent i Italia og 15,7 prosent i Spania.

Hardt fall for Mercedes

Det aller største fallet i nybilregistreringer, målt i prosent, rammer Jaguar. Bilmerket som så 1855 nyregistreringer i september i fjor, kunne forrige måned se at bare 962 nye biler fikk kjøre sine første kilometer.

Mer alvorlig er fallet for Mercedes som kan vise til 31 972 nyregistreringer i september i år. Det er hele 26 643 færre enn for samme periode i fjor.

Det brå fallet tilskrives som nevnt enorme produksjonsproblemer hos verdens største halvlederprodusenter.

«Perfekt storm»

Da coronapandemien feide inn over verden, ble disse verdifulle halvlederne fort et knapphetsgode, noe det var flere grunner til.

For det første kunne man ikke kjøre fulle skift på de store halvlederprodusentene i Asia. Som Børsen har omtalt i flere artikler tidligere så har en «perfekt storm» ført til at hele verdenshandelen knaker i sammenføyningene.

BILULYKKE: Anders Kirk Johansen, nevøen til Lego-overhodet Kjeld Kirk Kristiansen, tok sin Suzuki Jimny til en verdi på 356 000 kroner ut på isen. Det gikk slik. Video: Anders Kirk Johansen Vis mer

Nye virusutbrudd, naturkatastrofer, brann, ulykker, hackerangrep, en kritisk situasjon for mannskap til sjøs, og sist, men ikke minst, ringvirkningene av at skipet Evegreen sto fast i Suezkanalen, har også vært med på å skape store utfordringer.

Bilbransjen er blant dem som merker mangelen aller best.

- Ettersom bilbransjen så litt mørkt på framtida da vi var i mars - april 2020, så de nok ikke noe behov for å øke tilgangen på halvledere. Vi så en vridning mot konsumvarer. Der så man for seg økt etterspørsel, sa Eirik Melle, varehandelsanalytiker i Danske Bank, til Børsen i september.

Norge topper

Norge er imidlertid et av få land som skiller seg ut i positiv forstand. I september ble det registrert 17 992 nye biler i Norge, som er en oppgang på 15,7 prosent fra samme måned i fjor.

For Europa kommer også fallet etter en generell vekst i nybilsalget så langt i år. De tre første kvartalene i 2021 er det solgt 7,5 millioner biler, som ga en vekst på 6,6 prosent for året så langt.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer