Oslo City

Kuldeklage: «Grusomt å være på jobb»

Ansatte på kjøpesenteret Oslo City sliter med å holde varmen. - Jeg er lei meg, sier senterlederen.

KJØPESENTER: Oslo City er et av Norges største kjøpesentere og ligger midt i Oslo. Foto: Emilie Holtet / NTB
KJØPESENTER: Oslo City er et av Norges største kjøpesentere og ligger midt i Oslo. Foto: Emilie Holtet / NTB Vis mer
Publisert

Kort fortalt

  • Ansatte på kjøpesenteret Oslo City klager over kalde arbeidsforhold.
  • En anonym klage sendt til Statsforvalteren i Oslo hevder at det er «ekstremt kaldt» og at ansatte sliter med kald trekk.
  • Senterleder Elisabeth Lohk beklager situasjonen, men sier de ikke har mulighet til å differensiere temperaturen for ansatte og kunder.
  • Hun oppfordrer ansatte til å ta opp problemer med butikklederne for å finne løsninger i samarbeid med senterledelsen.

30. november i fjor fikk Statsforvalteren i Oslo tilstendt en anonym klage om arbeidstemperaturen for de ansatte på Oslo City.

«Ansatte fryser på jobb og ønsker ikke komme på jobb», skriver den anonyme ansatte i klagen, som Børsen har fått innsyn i.

Det var Avisa Oslo som først omtalte klagen.

Ifølge innsender av klagen er det «ekstremt kaldt og alle ansatte sliter med kald trekk».

DÅRLIG NYTT: Ser taket på boligen din slik ut? Da bør du ta grep. Video: Embla Hjort-Larsen / Storyblocks. Vis mer

- Voldsom trekk

Vedkommende skriver at det er «grusomt å være jobb når det er så kaldt».

«Butikkene har masse varme, men kjøpesenteret har voldsom trekk, som gjør at man stivner helt og sliter med å utføre jobben sin», heter det i klagen.

Denne klagen ble altså sendt inn i en tid med det som på Østlandet kan omtales som normale vintertemperaturer.

IKKE ØNSKELIG: Senterleder Elisabeth Lohk sier hun er lei seg for at ansatte fryser på jobb.
IKKE ØNSKELIG: Senterleder Elisabeth Lohk sier hun er lei seg for at ansatte fryser på jobb. Vis mer

Denne uka blir trekken i Oslo City trolig enda kaldere. Lørdag er det nemlig meldt 15-18 minusgrader.

Senterleder for Oslo City, Elisabeth Lohk, beklager situasjonen.

- Jeg er lei meg for at ansatte fryser. Det er ikke ønskelig fra noen av oss, sier Lohk ved Oslo City til Børsen.

Hun sier samtidig at de «dessverre ikke har mulighet for å differensiere temperaturen for ansatte og kunder».

- Utallige runder

- Det vil alltid være en forskjell mellom kunder som kommer inn i senteret med yttertøy og ansatte i butikkene, enten det er sommer eller vinter.

I klagen hevdes det også at det har vært «utallige runder med senteret» for å få fikset problemene, men uten hell.

- Vi tar dette på alvor. Når det er utfordringer, gjør vi tiltak både i fellesareal, men også ute i butikkene for å se på løsninger. Vi har mange inngangspartier hvor det kommer inn kald luft med det høye besøket vi har. I tillegg har vi en veldig høy takhøyde som gjør at det er utfordrende å holde en jevn temperatur, sier Lohk.

Hun forklarer at det dessuten er stor forskjell fra butikk til butikk.

- Det er vanskelig for oss å levere den temperaturen den enkelte butikk ønsker. Vi leverer temperatur i anleggene våre i henhold til kontrakter og regelverket, og så er det opp til den enkelte butikk å sørge for tilleggsvarme utover dette, sier senterlederen.

Hun ber ansatte om ta opp eventuelle problemer med butikklederne sine for deretter å prøve å finne løsninger i samarbeid med senterledelsen.

FRYSTE RØR: Disse tipsene bør du følge for å unngå frosne vannrør nå som det blir veldig kaldt ute. Video: Embla Hjort-Larsen / Storyblocks. Vis mer

- Vi er forberedt

Til tross for klagen, sier Lohk de nå er forberedt på sprengkulda.

- Vi gjør de tiltakene vi kan med å holde temperaturen på et jevnt nivå. Når det gjelder dørene så jobber vi på spreng med å holde varmen her teknisk sett og vi kjører det vi kan i anleggene våre av varme.

Senterlederen forteller at de hver dag følger med på værmeldinger og temperaturene innendørs for å justere etter behov. Hun forteller også at de gjennomfører leietakerundersøkelser hvert år med butikkene i senteret.

- Tilbakemeldinger som kommer, jobber vi med for hele tida å forbedre oss.

- Får dere noen direkte tilbakemeldinger fra ansatte selv?

- Her på Oslo City arbeider over 1000 personer og vi har cirka 80 butikker i huset – noen ansatte tar direkte kontakt med oss her på senterkontoret, selv om vi oppfordrer til at de tar kontakt med sin arbeidsgiver via sin butikkleder, sier Lohk.