David Thell, nestleder i styret i fagforeningen Norwegian Pilot Union, er ikke nådig i omtalen av sin tidligere arbeidsgiver Norwegians opptreden i Sverige.
- Samtidig som Norwegian har fått milliarder fra sine eiere og den norske staten, har de overlatt tapene til de ansatte, og sendt regninga til den svenske staten som bare tar den et stykke på vei, sier han til Børsen/Dagbladet.
Thell jobbet for selskapet Pilot Services Sweden, som ble slått konkurs i april. To uker senere, 4. mai, sa morselskapet Norwegian Air Shuttles generalforsamling ja til konsernsjef Jacob Schrams redningsplan.
Tallene klare
Den innebar statsgaranterte lån på tre milliarder og at gjeld for 12,7 milliarder kroner ble omgjort til aksjekapital.
Stockholms Lensstyrelse administrerer lønnsgarantiordningen som omfatter Pilot Services Sweden.
«Vi har fått beslutningen fra konkursforvalteren som utgjør 47 993 051 kroner og vi har hittil utbetalt 42 178 268 kroner», skriver enhetssjef for forvaltning Adli Assali i Lensstyrelsens avdeling for rettslige spørsmål til Dagbladet.
David Thell forklarer at den statlige lønnsgarantien dekker de ansattes krav for ubetalt lønn, feriepenger og lønn i oppsigelsesperioden - men bare opp til 189000 svenske kroner. Resten må de bære selv.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger