I oktober skrev Børsen om den trøblete oppstarten til Drammen Street Food. Mathall-konseptet, som har gjort stor suksess i Oslo, slet med å trekke til seg drammenserne.
13. mai åpnet det store lokalet, med kapasitet til tusen gjester, bar, kulturscene og nattklubb. Det kunne også skilte med en gigantisk takterasse på 300 kvadratmeter.
Etter sommeren fikk flere ansatte permitteringsvarsler, og boder ble lagt ned. Nå er det helt slutt for Drammen Street Food, melder Drammens Tidende.
- Jeg fikk en telefon i går om at jeg kunne komme og hente sakene mine der, da de ikke ville fortsette, sier aktør Dario De Simone til avisa.

Kundeflukt - permitterer og stenger boder
Han har hatt iskremvogn i mathallen, og driver ellers andre restauranter i byen.
- Jeg synes det er veldig trist. Det var et spennende konsept som gikk veldig bra i startfasen, men etter hvert klarte ikke stedet å komme seg videre, fortsetter han.
- Vi ga alt
Børsen har vært i kontakt med medeier Wilhelm Naustdal Larsen. Han viser til en pressemelding sendt ut av selskapet. Der står det at styret i selskapet tirsdag har besluttet å begjære oppbud for selskapet.
«Dette er en trist dag. Vi prøvde. Vi ga alt vi hadde av energi, kunnskap og erfaringer, men det var dessverre ikke nok», innledes pressemeldingen.
Det er nøyaktig samme sitat grunnlegger og styreleder av flyselskapet Flyr, Erik Braathen, ga da selskapet gikk konkurs for to uker siden.
Her beskrives en god start for mathallen etter oppheving av coronarestriksjoner, men med en påfølgende tung høst.
«Utover høsten opplevde vi et langt tyngre marked, som følge av alle mekanismene som preger mange bransjer; høyere renter, strømpriser, inflasjon og lavere kjøpekraft i befolkningen. Timingen som skulle være perfekt, viste seg å bli en reise inn i en perfekt storm av noe uheldige begivenheter», står det videre.

Bunnen nådd
Beklager
Drammen Street Food beklager overfor gjester, samarbeidspartnere og ansatte.
«Selv om vi var blant serveringsstedene med høyest omsetning i Drammen, ser vi at spesielt strømregningene og matprisene biter ekstra hardt i disse tider, med store arealer og volumer som skal varmes opp, samt veldig mange kjøkken som skal driftes», skriver de, og fortsetter:
«Strategien rundt konseptet er bygget rundt små marginer på mat og høyt volum, og da blir det tøft når matprisene øker drastisk på kort tid. I sum gjør alle disse faktorene at det blir veldig utfordrende å skape regningssvarende drift. Spesielt når utsiktene for bedre markedsvilkår ikke synes å komme med det første».