– Privat må man kunne gjøre hva man vil. Det finnes massevis av rare versjoner i norske hjem, men at en seriøs næringslivsaktør misbruker andres verk. Da kan man forlange en unnskyldning.
Det sier Halvdan Sivertsen til Dagens Næringsliv.

Rikinglista: Detaljen som vekker oppsikt
Den folkekjære visesangeren reagerte nemlig kraftig på at Rema 1000 spilte en omskrevet versjon av den populære «Kjærlighetsvisa», under åpningen av kjedens butikk nummer 1000 på Ranheim tidligere denne måneden, slik E24 omtalte.

- Prinsipiell sak
Sivertsen sier til DN at han ikke driver med reklame, og er derfor sterkt kritisk til Remas bruk av sangen. Han sier «man må bare le av dette», men understreker samtidig at det er en prinsipiell sak, og at man ikke skal «ta seg til rette med andres åndsverk».
Sivertsen har tidligere fortalt om hvordan det var en krangel med kona som fikk ham til å skrive «Kjærlighetsvisa» på slutten av 70-tallet.

Skrev «Kjærlighetsvisa» etter krangel med kona
Men i versjonen som ble spilt under butikkåpningen på Ranheim, var det ikke lenger «vinden ifra høyre» som snart måtte snu. I stedet kunne de frammøtte høre at «vinden fra Rema ikke må snu», ifølge E24.
- At de har brukt teksten i full offentlighet, det er litt overilt. Siden han er en seriøs aktør, vil jeg gjerne ha en unnskyldning. Et løfte om at det ikke skal skje flere ganger, og siden Rema 1000 er en stor aktør innenfor plastforsøpling, ønsker jeg at de skal betale én million kroner til tv-aksjonen i år. Da kan vi være bestevenner, sier Sivertsen til avisa.

Reitan og Rimi-Hagen ville lage Harem
Beklager
Overfor DN kommer også beklagelsen fra Odd Reitan, via pressekontakt Berit Hvalryg i Reitangruppen.
- De gangene vi har sunget sangen har det vært kun internt. At den ble spilt fra en trailer utenfor en butikkåpning beklager Odd Reitan virkelig. Det skal ikke skje igjen, skriver pressekontakt Berit Hvalryg i Reitangruppen i en e-post til DN.

Nå er Odd Reitan gift
Tidligere denne uka publiserte også Rema 1000 en melding på sine hjemmesider, hvor de opplyser om at butikkene har opprettet digitale bøsser til årets TV-aksjon. I tillegg gir kjeden 300 000 kroner til saken, ifølge DN.