Avslører Wizz Air

Lekket opptak: - Råtne epler, ut!

I det som framstår som et hemmelig møte, beordres utrensking av brysomme piloter. Sykefravær ble trukket fram som en god oppsigelsesgrunn da coronapandemien rammet luftarten.

RYDDESJAU: Da coronapandemien traff flybransjen for et år siden, la Wizz Air en plan om å luke ut råtne epler blant pilotene, ifølge et lydopptak som er lekket fra det som skal være et internt digitalt møte. Foto: Nik Oiko/SOPA Images/Shutterstock
RYDDESJAU: Da coronapandemien traff flybransjen for et år siden, la Wizz Air en plan om å luke ut råtne epler blant pilotene, ifølge et lydopptak som er lekket fra det som skal være et internt digitalt møte. Foto: Nik Oiko/SOPA Images/Shutterstock Vis mer
Publisert

Børsen har fått tilgang til et lydopptak fra det som skal være et nettmøte der basesjefer i Wizz Air pålegges å finne råtne epler («bad apples») blant pilotene.

Få dager inn i coronapandemien besluttet det ungarske selskapet å kutte antall piloter kraftig. Ifølge lydopptaket ble sykefravær og manglende vilje til å jobbe på fridager trukket fram som gode grunner til å sette de såkalte råtne eplene på kuttlista.

«Vi kjenner alle til de typene som alltid er syke. Julaften syk. Nyttårsaften syk. Når du spør om de kan jobbe på en fridag - NEI. (...) Beskjeden jeg har fått er å rydde opp. (...) Råtne epler, ut!» - er noe av det som formidles i det sju minutter lange lydklippet.

Lovte enklere liv

Alt i alt skulle 250 piloter av totalt 1400 ut av selskapet, sies det videre.

Ifølge en skriftlig gjengivelse som er delt på et lukket nettforum for europeiske piloter, skal det oppsiktsvekkende møtet ha funnet sted i begynnelsen av april i fjor.

ALTERNATIVT NORGESKART: Mange sperret øynene opp da Wizz Air viste fram rutekartet da de annonserte sitt inntog i Norge. Video: Wizz Air Vis mer

150 nyansatte piloter, som ennå ikke hadde rukket å komme seg inn i fast tjeneste, var allerede på kuttlista. Resten - 100 piloter - skulle håndplukkes blant dem som baselederne opplevde som trøblete eller vanskelige å hanskes med. Flere ganger i opptaket omtales disse som «bad apples».

- Vi vet at vi har dem, og nå er tiden inne for å rense ut. Alle som ikke er en del av Wizz-kulturen, ikke sant? Alle som er en «pain». Dette er stedet vi begynner, ok? - sier personen på lydopptaket.

Med streng beskjed om å holde oppdraget hemmelig, får de andre deltakerne, angivelig de daværende basesjefene, beskjed om å ha navnene klare i løpet av fire dager. De får også med seg noe som kan tolkes som et oppmuntrende eller trøstende klapp på skuldra:

- Jeg vet at de fleste av dere ikke har vært med på nedbemanning tidligere. Det er krevende. Men dette vil gjøre livet deres (som arbeidsledere) mye enklere de neste åra, sier møtelederen blant annet.

Degradert

Børsen har fått innsyn i dokumentasjon som viser at innholdet i lydklippet blir heftig diskutert i det nevnte nettforumet for europeiske piloter.

Videre viser et «strengt privat og konfidensielt» notat fra 4. april i år, som Børsen også har fått tilgang til, at Wizz Airs toppledelse tok affære da de ble kjent med lekkasjen.

Sjefpiloten og basesjefene for pilotene ble regelrett degradert («step down») for å «gjenoppbygge tillit og tillit mellom ledelse og våre ansatte».

Alt i alt er det et tjuetalls basesjefer som degraderes til ordinær pilot-tjeneste, framgår det av notatet.

Kultur-brudd

Andras Rado, senior kommunikasjonssjef i Wizz Air-gruppen, bekrefter i en e-post til Børsen at selskapet tok affære etter lekkasjen.

- Vi er blitt oppmerksomme på at det nylig har sirkulert spesifikk informasjon i pilotmiljøet som relaterer seg til hvordan covid-19-relaterte oppsigelser ble bestemt og gjennomført i løpet av april 2020. Vi er klar over situasjonen og beskyldningene. Vi tar denne situasjonen ekstremt alvorlig, uttaler Rado.

Han skriver videre at det umiddelbart ble nedsatt en uavhengig gransking som «har konkludert med at det ikke er noe som tyder på at Wizz Air har handlet ulovlig».

- Samtidig er det blitt slått fast at det i forbindelse med oppsigelsene kan ha blitt tatt hensyn til noen faktorer som var uforenlige med Wizz Airs kultur for åpen og ærlig kommunikasjon, vedgår Rado.

- Økt sikkerhetsrisiko

Leder for Pilotforbundet i Parat, Oddbjørn Holsether, ble rystet da han hørte den lekkede lydfilen.

- Jeg reagerer meget sterkt på at sykefravær skal være en grunn til å få sparken. I flybransjen er sykefravær ikke bare en rettighet, det er også en lovpålagt plikt du har til å si fra dersom du ikke er i stand til å fly trygt, sier Holsether til Børsen.

Leder i Pilotforbundet, Oddbjørn Holsether, mener lekket lydfil avdekker sviktende sikkerhet i Wizz Air. Foto: Fredrik Hagen / NTB
Leder i Pilotforbundet, Oddbjørn Holsether, mener lekket lydfil avdekker sviktende sikkerhet i Wizz Air. Foto: Fredrik Hagen / NTB Vis mer

- Sånn kan vi ikke ha det i et sikkerhetskritisk yrke. Det går bare ikke an. Vi kan ikke akseptere import av slike holdninger og metoder til Norge, understreker han.

- Mener du å si at Wizz Air setter sikkerhetshensyn til side?

- Ingen ønsker å ha syke piloter på arbeid. I tillegg vet vi at lønna i Wizz Air dels er fastlønn og dels timebasert, noe som ytterligere øker risikoen for at syke folk møter på jobb. Når du i tillegg vet at du risikerer å miste jobben, så er det er helt klart at dette gir en økt sikkerhetsrisiko, sier Holsether.

Denne kritikken blir bestemt avvist av det ungarske flyselskapet:

- Wizz Air avviser påstandene om manglende sikkerhet i selskapet. Sikkerhet har alltid vært en grunnleggende og ufravikelig prioritet for Wizz Air. Wizz Airs 7-stjerners sikkerhetsklassifisering underbygger selskapets strenge og kompromissløse sikkerhetskultur, skriver Rado, som er blitt framlagt kritikken fra Holsether.

- Fryktkultur

Holsether sier han ikke finner noen grunn til å tvile på ektheten i det lekkede materialet.

- Jeg reagerte med vantro da jeg hørte dette første gang. Dette er mer ille enn vi hadde forestilt oss. Vi får ofte høre at det ligger vikarierende argumenter bak når vi argumenterer med sikkerhet. Vel, når man gir folk sparken for å følge sikkerhetsrelaterte bestemmelser, er det ingen tvil om at det kan ende med økt sikkerhetsrisiko. Det er ikke tomme ord, sier Holsether.

- Hva mener du dette forteller om bedriftskulturen i Wizz Air?

MER SMITTE: Fem besetningsmedlemmer i Wizz Air på ruter i Norge har testet positivt på corona. Video: NTB Vis mer

- De som sitter i dette møtet er jo basesjefer som i utgangspunktet skal passe på sine folk. Her får de regelrett beskjed om å plukke vekk råtne epler. Det er interessant at det skjer såpass rett fram. Når det så senere får konsekvenser for møtedeltakerne etter at materialet er lekket, så viser det vel bare hvor utbredt fryktkulturen er i selskapet, hevder Holsether.

Vekst og muligheter

Wizz Airs kommunikasjonssjef Andras Rado er blitt framlagt opplysningene om at Holsethers kritikk bygger på lydfilen som er lekket fra det angivelige møtet avholdt i april i fjor.

Han kommenterer ikke dette konkret, og svarer følgende på Holsethers uttalelser om fryktkultur:

- Wizz Air forbereder organisasjonen for gjenoppbyggingsfasen etter covid-19-pandemien og for de påfølgende vekstmulighetene framover. Vi retter blikket mot å tilby våre ansatte muligheter og samtidig tilby lave priser sammen med tjenester av høy kvalitet til våre passasjerer.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer