Julekake-kollaps:

Luksusvarehus beklager etter kakekaos

Nå raser misfornøyde kunder på sosiale medier: - Trodde jeg kunne stole på dem.

KAKE-KATASTROFE: Luksusvarehuset har sett seg nødt til å beklage etter at hundrevis av kunder fikk smadrede kaker. Foto: X
KAKE-KATASTROFE: Luksusvarehuset har sett seg nødt til å beklage etter at hundrevis av kunder fikk smadrede kaker. Foto: X Vis mer
Publisert

Luksusvarehuset Takashimaya, som er Japans svar på det verdenskjente varehuset Harrods, har måttet krype til korset etter en uheldig julelevering.

2900 kunder hadde bestilt julebløtkaker med jordbærfyll til julefeiringen.

Det skriver den britiske kringkasteren BBC.

Smadrede kaker

Bløtkakene skulle ha flere lag med krem og friske jordbær, og være dekket i hvit krem sprøytet slik at den skulle likne på en skjørtekant.

Delikatessene ble levert i dagene før julaften. Men rundt 807 av kakene ankom i en mildt sagt smadret tilstand.

Nå koker det på det sosiale mediet X. Bilder av kollapsede kaker med ødelagt krempynt og vasne jordbær går verden rundt.

Prisen for en av de søte dessertene er relativt stiv til Japan å være, og ligger på om lag 5400 japanske yen. Dette er om lag 383 norske kroner.

- Jeg bestilte ei julekake på nett for første gang. Da den kom, var den helt ødelagt. Jeg trodde jeg kunne stole på Takashimaya, men er dette noe som skjer ofte med kakeleveringer? Jeg vet ikke, skriver én.

- Slik så Takashimayas kake ut da jeg fikk den. Jeg er trist, skriver en annen, gjengitt av kringkasteren Channel News Asia.

En kunde skriver at kaka var kollapset da de fikk den, og forteller at hen lot en treåring få kamuflere det med frukt og sjokoladestrøssel.

Flere av verdens største rederier har inntil videre besluttet å stans all skipsfart gjennom Rødehavet på grunn av flere angrep fra Houthi-militsen. Orlogskaptein og forsker ved Sjøkrigsskolen, Tor Ivar Strømmen, sier den dramatiske situasjonen kan få alvorlige konsekvenser for verdensøkonomien. Vis mer

Innlegget er sett av over 16 millioner.

Beklaget to ganger

Luksusvarehuset har beklaget, ikke bare én, men to ganger for at de «knuste forhåpningene til så mange» - og tar ansvar for det hele.

Øverste administrerende direktør Kazuhisa Yokoyama skal ha bukket dypt under en pressekonferanse i Tokyo, for å vise anger.

- I framtida kommer vi til å styrke forholdet med våre forretningspartnere, sånn at vi kan forbedre styresystemet vårt og forhindre at dette skjer igjen, sier Yokoyama.

- Vi har ansvaret

Ifølge Takashimaya ble kakene levert frosne fra konditoriet Win's Ark. Det var et annet selskap, Yamato Transport, som sto for leveringen.

Selv om luksusvarehuset har undersøkt saken, har de ikke funnet svaret på hvorfor så mange av kundene fikk kollapsede kaker.

- Det er fremdeles vi som selger som er ansvarlig for å levere produktene til kundene, fra produksjon til distribusjon. Hele ansvaret ligger på oss, understreker Takashimaya, ifølge Channel News Asia.

Ifølge BBC er det bare én prosent av Japans befolkning som er kristne, men mange feirer likevel jul ved å utveksle gaver og spise mat med familien.

«Strawberry Frill Shortcake» er en populær kake på det japanske dessertbordet - særlig i juletida. Fargene rød og hvit, som i denne jordbærkaka, representerer feiring.