Lurte «alle» i 45 år

Nå avslører han metoden bak den storstilte svindelen.

LURENDREIER: Max Brandrett tjente seg søkkrik på å male eksepsjonelle kunstverk. Det er bare ett problem. Foto: NTB Scanpix
LURENDREIER: Max Brandrett tjente seg søkkrik på å male eksepsjonelle kunstverk. Det er bare ett problem. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

- Jeg skal fortelle deg trikset vårt.

I et intervju med Vice letter britiske Max Brandrett (72) på sløret om hvordan han i årtier førte kunsteliten bak lyset.

Maleriene hans ble solgt for store summer på noen av Londons mest prestisjetunge auksjonshus. På et tidspunkt dukket også ett av verkene opp i den britiske seersuksessen «Antiques Roadshow».

Det var bare ett problem: Motivene var ikke hans egne.

Ifølge Mid Sussex Times og The Argus spesialiserte 72-åringen seg på å forfalske noen av verdens mest kjente kunstverk. Tusenvis av malestrøk resulterte i hundrevis av kopier - opprinnelig laget av anerkjente kunstnere som italienske Caravaggio, britiske Samuel Palmer, og nederlandske Willem van de Velde.

Røper metoden

Et originalt verk fra førstnevnte kan i dag for så mye som 170 millioner dollar, ifølge The Guardian.

- Jeg kan male hvilket som helst motiv jeg får framfor meg. Det har jeg gjort i 45 år, skjønner du?, fortsetter Brandrett i intervjuet.

Ifølge Vice tjente han store penger på lureriet. 72-åringen hevder imidlertid å ikke ha operert alene, men med blant andre en antikkhandler fra London. Nå avslører 72-åringen hvordan de to klarte å lure både kunsteksperter, kjøpere og auksjonshus trill rundt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer