Flystreik:

- Må ta til vettet

Vi nærmer oss nå en ny flystreik som kan ramme 45 000 reisende. Tidligere SAS-pilot raser mot flyselskapet.

PILOT: Per Gunnar Steinsvaag har jobbet flere tiår som pilot for flyselskapet SAS. Foto: Privat
PILOT: Per Gunnar Steinsvaag har jobbet flere tiår som pilot for flyselskapet SAS. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

SAS-piloter varslet tidligere denne måneden at de går til streik hvis de ikke kommer til enighet med ledelsen i flyselskapet.

Onsdag 29. juni går fristen for meklingen ut, og 900 piloter risikerer å bli tatt ut i streik.

Tidligere SAS-pilot Per Gunnar Stensvaag er ikke i tvil om hvem han mener må føye seg i konflikten.

- Helt borti natta

- Jeg oppfordrer SAS til å ta til vettet og holde det de har sagt.

Det sier Stensvaag til Børsen. Han har flere ganger uttalt misnøye og skuffelse rundt selskapets håndtering av sine piloter under coronapandemien.

Nå støtter han de pilotene som ønsker å gå ut i streik.

- Jeg støtter streiken 100 prosent. Det er helt borti natta at SAS sa opp folk under pandemien, for å nå ta inn billig arbeidskraft, sier han.

Under pandemien sa SAS opp 560 piloter, til tross for at regjeringen ga arbeidsgivere fritak fra lønnsplikt ved permittering.

Nå hevder Stensvaag at SAS bryter egne løfter om å gi de ansatte jobben tilbake.

VANSKELIG: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs tror det kan bli vanskelig å være passasjer ved flere streiker i sommer. Vis mer

- De ansatte som ble oppsagt fikk lovnad om å være de første som ble ansatt igjen etter pandemien. Det løftet bryter SAS nå. De tar seg i stedet friheten til å ansette akkurat hvem de vil, sier han.

- Flygerforeningen gjør ikke dette for seg selv, de gjør det primært for dem som står utenfor og ikke er medlem lenger. De gjør det rett og slett i solidaritet med de stakkarene som er kasta ut i ytterste mørket, legger han til.

- Vi er ikke interessert

- Bakgrunnen her er at SAS utnyttet pandemien til å kvitte seg med 560 piloter i SAS.

Det sier leder Roger Klokset i Norske SAS-flygeres forening til Børsen. De er nå i samtale med ledelsen i SAS for å prøve å komme til enighet før en eventuell streik.

- Fra SAS' side har det ikke vært noe på bordet i nærheten av det vi trenger i forbindelse med trygghet på arbeidsplasser, da de driver med oppsplitting av selskapet og fagforeningsknusing. Vi har lagt store besparelser på bordet allerede, men vi er ikke interessert i å ofre så mye for en virksomhet som vil bli kvitt oss, sier Klokset.

Direktør for samfunnskontakt i SAS, Knut Morten Johansen, sier til Børsen at påstanden om at SAS sa opp folk under pandemien for å ta inn billig arbeidskraft er dårlig faktagrunnlag.

- Det må ikke få motivere for en streik som kan få dramatiske konsekvenser for hele selskapet, og sette tusener av arbeidsplasser på bakken og i lufta i fare, samtidig som at hundretusener av reisende i sommer får sine ferier ødelagt og påføres store tap og ubeleiligheter, svarer han i en e-post.

- 5000 medarbeidere i hele SAS mistet sine jobber som følge av pandemien, samtidig som at SAS ivaretok kritisk infrastruktur. Dette samfunnsansvaret ble kostbart, og selskapet står nå i en økonomisk situasjon som er særdeles krevende, skriver han videre.

TIPS: Kommunikasjonssjef ved Oslo Lufthavn, Harald Nygaard Kvam, kommer med flere tips til folk som skal reise fra Oslo Lufthavn i sommer: Video: Dagbladet TV Vis mer

Møtes i arbeidsretten

Johansen forklarer videre at håndteringen under pandemien vil bli belyst og vurdert rettslig. Pilotene stevnet i mai SAS for arbeidsretten, for fem brudd.

- Vi er godt kjent med at pilotforeningene er uenige med arbeidsgiver, og vi ser fram til en avklaring i rettsvesenet. Disse sakene har imidlertid ingenting med det tariffoppgjøret rundt lønns- og arbeidsvilkår som pilotforeningene nå skal forhandle over hos Riksmekleren, og som det eksisterer en streikerett på.

Han avviser også at kostnadskuttingen startet i november, og forklarer at flyselskapet måtte gå gjennom en forandring for å tilpasse seg et nytt marked.

- Markedet etter pandemien er mer preget av fritidsreiser, hvilket betyr at vi må fly mer i helgene og i ferier. Våre gamle avtaler med SAS pilotene tar ikke hensyn til dette og må tilpasses dette nye markedet, ellers flyr konkurrentene fra oss, sier han, og legger til:

- Vi kan også minne om at alle pilotene ble tilbudt livslang jobbgaranti i SAS under meklingen i 2019, noe pilotforeningene takket nei til, og gikk til nok en ekstremt dyr og ødeleggende streik, to år etter foregående.

Johansen går også hardt ut mot kritikken av ledelsen i SAS.

- 5000 ansatte i SAS, representert innenfor alle avdelinger, mistet sin jobb under pandemien. Ikke bare piloter! Det er trist for alle som ble berørt på denne måten, og det blir ikke bedre av å gi ansvarlig ledelse karakteristikker og feilaktige motiver for de vanskelige beslutninger man har vært nødt til å ta underveis i den langvarige krisen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer