I massesøksmålet skriver Florida-advokaten Anthony Russo at Burger King i sine amerikanske reklamekampanjer blåser opp burgerne sine.
På denne måten framstiller kjeden - ifølge saksøkerne - maten sin som mye større enn det den egentlig er.
«Betraktelig overvurdert»
I søksmålet skriver Russo ifølge NBC News at det var i 2017 at Burger King i USA begynte å blåse opp burgerstørrelsen.
- Størrelsen på praktisk talt hver eneste matvare som Burger King reklamerer for er betraktelig overvurdert, står det i søksmålet.
@BurgerKing has been my favorite over the last 10 years or so but I think im about done. My Germantown MD location never does the deals they advertise on TV. And as the prices have gone way up, the value amd size of the food has gone way down. This is a $6 Big King. pic.twitter.com/CF5GNLidWv
— Bill Howsare (@Bil_Howza) March 30, 2022
Russo viser til reklamer for kjedens signaturburger Whopper, som ifølge ham er hele 35 prosent større på reklamebildene enn i virkeligheten.
Ifølge jusnettstedet Top Class Action mener saksøkerne at det er enorm forskjell på burgeren i reklamen, og hvordan den ser ut i virkeligheten.
- Selv om størrelsen på Whopper i annonsene har økt betraktelig, har verken oppskriften, biffmengden eller ingrediensene i Burger Kings Whopper noensinne endret seg, står det.

- Delte nakenbilder av kundene
- Mange sliter
Ifølge bransjenettstedet Entrepeneur mener saksøkerne at amerikanske Burger King lurer kundene trill rundt.
- Med inflasjon og økte mat- og kjøttpriser, sliter mange forbrukere, skrives det.

- Burger Kings løfte til forbrukerne om en stor porsjon mat får forbrukere til å gå til eller bestille fra Burger King og foreta kjøp de ellers ikke ville ha gjort, står det videre.

Bildene fra Butsja sjokkerer verden
Ingen kommentar
I søksmålet blir det bedt om økonomisk erstatning, samt en rettskjennelse på at Burger King i USA må slutte med sin påståtte villedende praksis.
Verken Burger King i USA, eller deres eierselskap Restaurant Brands International, har kommentert søksmålet i amerikanske medier.

Fire drept etter WiFi-krangel
Fikk refs
Dette er ikke første gang Burger King blir anklaget for å blåse opp mat i reklamer.
For tolv år siden ga myndighetene Burger King i Storbritannia refs for å ha reklamert for burgere som var betraktelig mindre enn i virkeligheten.
I 2020 avgjorde en dommer i California at tacokjeden Chipotle skulle betale 6,5 millioner dollar, altså 56 millioner kroner, i erstatning etter en reklamekampanje.
I reklamen hevdet Chipotle at de ikke serverte mat med genmodifiserte organismer - noe som skulle vise seg å ikke stemme.