- Jeg ville jo heller brukt tid på å forberede til julemarkedet på Røros og julebordsesongen, sier Monica Hägglund Langen, daglig leder ved Grillhuset Røros, til Børsen.
- Det er virkelig ikke dette jeg vil bruke tid på. Det blir for dumt.
Måtte søke
Det er som kjent et strengt forbud mot alkoholreklame i Norge, og det fikk Langen en tydelig påminnelse om nylig.
Restauranten fikk nemlig besøk av skjenkekontrollen i oktober.
Det medførte at hun måtte skrive en søknad til Helsedirektoratet om å få beholde korkene som pynter opp i vinduet, og ellers i lokalet.
Arbeidets Rett omtalte saken først.

- Gammeldags og tungrodd
- Vi bruker vinkorkene for å skape stemning. De er en viktig del av historieformidlinga, sier den daglige lederen.
Årsaken til at skjenkekontrollen mistenkte at «korkutstillingen» kunne være ulovlig, var ifølge Langen fordi vinprodusentens navn var skrevet på.
- Hvis man hadde brukt litt tid på å pusse på hver kork hadde det ikke vært problematisk, sier hun lattermildt.
Men etter at saken fikk medieomtale, har kommunen tatt kontakt med Langen: De vil ikke slå ned på de aktuelle vinkorkene.
Regelverket i dag er vanskelig å følge og det er rett å trå feil, ifølge Langen.
- Røros kommune tillater dette, men andre kommuner tillater det ikke. Jeg synes litt synd på skjenkekontrollen. De gjør bare jobben sin. Det er lovverket som ikke er oppdatert - det er gammeldags og tungrodd.
- Skaper forakt
Ifølge Langen er reklameforbudet i alkohollovgivningen vanskelig å tolke når det håndheves ulikt, og hun mener det er utdatert fordi det ikke er modernisert for sosiale medier, blant annet.
- Jeg ønsker på ingen måte å bryte loven, men norsk lovgivning, tolkningen og håndhevingen av den gjør det vanskelig å gjøre ting riktig.
Hun sier at andre kommuner kunne reagert med å gi prikker til restauranter med slike korker i lokalet. At regelverket kan tolkes forskjellig fra kommune til kommune, mener hun «gir ingen mening».
- Jeg synes det er merkelig, sier hun og legger til:
- Det er synd, for det skaper forakt for politikken og byråkratiet. Og for skjenkekontrollen. De gjør bare jobben sin og tolker et regelverk som ikke er helt enkelt å tolke.

- Ingen føler seg presset
Langen er ikke den første som har fått møte skjenkekontrollens pisk. Som Børsen har omtalt brøt Stian Robberstad, eier av baren Matros, alkoholreklameloven da han hadde vinflasker med stearinlys i på bordet.
Robberstad tok til motmæle i et Facebook-innlegg, og han satte et stort spørsmålstegn ved det hele.
- Det er brukte vinflasker med masse stearin på. Ingen føler seg presset til å kjøpe vin fordi vi bruker flaskene som lysestaker. Det er for å skape stemning, og dessuten er det et godt eksempel på gjenbruk, sa eieren til Børsen.
Nylig kunne avisa Glåmdalen melde at kontrollører heller ikke var begeistret for et maleri, der motivet er en person som drikker vin, som hang på Kafé Bohem i Kongsvinger.
- Det er litt komisk. Vi retter oss selvfølgelig etter det vi får beskjed om, og det føles ganske alvorlig når du får en rapport, sa innehaver Mari Søbye Østlid til avisa.
Ber om gjennomgang
Langen håper på sin side at korksaken er ute av verden, men i løpet av prosessen har hun blitt oppmerksom på nye sider ved regelverket, som gjør at hun trolig må ta grep.
- Det er for eksempel ikke lov å ha egen vinmeny. Det kan ikke være to separate for mat og vin. Det forbudet gjelder i hele Norge.
Hun mener tida er inne for en politisk gjennomgang av alkohollovverket.
- Jeg er opptatt av begrensning av alkoholrelaterte skader, men samtidig burde loven være næringsvennlig.