I løpet av de nærmeste dagene avgjøres skjebnen til flyselskapet Norwegian. Det ser ikke lyst ut. Nesten alle fly står på bakken på grunn av corona-krisen. Den samlede gjelden er på 61 milliarder kroner og kreditorene er utålmodige. Selskapets nye ledelse jobber for å få på plass avtaler med de viktigste kreditorene, og sette selskapet i stand til å oppfylle statens vilkår for økonomisk nødhjelp. Planen innebærer bl.a. at gjeld gjøres om til aksjer. Da blir det bare smuler igjen til de nåværende aksjonærene, og de reiser seg nå i protest. Med unntak av Folketrygdfondet er det bare småaksjonærer igjen i Norwegian. De store investorene rakk å selge seg ut før aksjen stupte mot null. Det er den samme gamle historien om liten og stor.
Bjørn Kjos og Bjørn Kise, selskapets to grunnleggere, er også ute av Norwegian etter kraftig nedsalg av egne aksjer de siste månedene. For Kjos innebærer det også slutten på rollen som folkekjær og dristig gründer. Med et bredt glis og en særpreget latter, gikk Kjos løs på SAS-monopolet og endret vilkårene for luftfarten i Norge. Den tidligere jagerpiloten ekspanderte dessuten voldsomt i utlandet. Først i Europa og etter hvert på de klassiske langdistanserutene. Parallelt førte Kjos Norwegian inn i en pågående kamp mot egne ansatte og deres organisasjoner om lønn og vilkår. Kjip som en Kjos, var det noen som kalte metoden.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger