Credit Suisse:

Meldingsskandale i storbank

En banktopp i sveitsiske Credit Suisse skal ha hatt kontakt med kunder på diverse apper.

NY SKANDALE: Skandalene står i kø for sveitsiske Credit Suisse. Foto: Fabrice Coffrini / AFP / NTB
NY SKANDALE: Skandalene står i kø for sveitsiske Credit Suisse. Foto: Fabrice Coffrini / AFP / NTB Vis mer
Publisert

Den sveitsiske storbanken Credit Suisse har stått i flere skandaler den siste tida. Gravenettverket OCCPR avslørte tidligere i år at banken er knyttet til både korrupsjon, hvitvasking og narkogjenger.

Banken har selv i en uttalelse på det sterkeste avvist at dette har vært praksis i banken, og mener avsløringene er «oppdelte, unøyaktige eller selektiv informasjon tatt ut av kontekst». De nekter å kommentere kundeforhold, men bekrefter å ha handlet «i tråd med gjeldende retningslinjer».

Banken er kjent som en av verdens mest hemmelighetsfulle, noe gravenettverket mener har bidratt til å lokket til seg individer som bedriver lyssky virksomhet.

Blant annet har 27 bankkontoer blitt koblet til den sanksjonerte oligarken Alisjer Usmanovs søster.

Derfor er kanskje ikke bankens ferskeste skandale den største i skalaen, men en banktopp er like fullt sparket. Det ble i april kjent at banktopp Anthony Kontoleon forlot stillingen sin som global leder for syndikatet for aksjekapitalmarkeder. Da hadde han jobbet i banken i 28 år.

Hans oppgave var blant annet å koble private selskaper med offentlige markedsinvestorer.

Personlige meldingsapper

Bloomberg skrev da at banktoppen forlot jobben for å «følge andre muligheter», og at han ville ta seg fri for å finne ut hvor veien bar videre. Selv kommenterte han ikke saken.

Financial Times skriver imidlertid nå at det var andre ting som lå til grunn for at han sluttet i jobben. De skriver nemlig at Kontoleon ble fjernet fra stillingen etter å ha kommunisert med kunder på apper som ikke var godkjent. Avisa oppgir anonyme kilder til informasjonen.

FIKK BANK: En gjeng med ranere fikk så hatten passa av de ansatte ved en smykkebutikk etter at de forsøkte å rane den. Video: Instagram/Princess Bride Diamonds Vis mer

En revisjonsgruppe bestående av flere bankfolk skal ha funnet ut at Kontoleon hadde brukt personlige meldingsapper til å kommunisere med kunder. De skal ikke ha oppdaget at det var delt upassende informasjon.

Verken banktoppen eller banken har svart på avisas spørsmål til saken.

Under etterforskning

Banken er under etterforskning av det føderale tilsynet Securities and Exchange Commission (SEC). Etterforskningen dykker ned i bankens mulige brudd på journalføringskrav knyttet til kommunikasjon over ikke-godkjente meldingskanaler. Banken fortalte i mars at de samarbeidet med etterforskerne.

En av kildene til FT sier at ledelsen i Credit Suisse håpet at en høyprofilert exit, som Kontoleons, ville vise at de tar saken alvorlig.

En annen storbank, JPMorgan, godtok i desember å betale svimlende 200 millioner dollar i bot til SEC etter at de fant at banken hadde unnlatt å føre oversikt over de ansattes kommunikasjon på personlige enheter.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer