The Star Inn:

Michelin-restaurant slukt av flammer

Det anerkjente spisestedet The Star Inn ble nær totalskadd: - Vi er knust, sier eieren.

STORE ØDELEGGELSER: Michelin-restauranten The Star Inn i England ble nær totalskadd i en brann denne uka. Eieren har drevet spisestedet siden 1996. Foto: Yorkshire Post / SWNS
STORE ØDELEGGELSER: Michelin-restauranten The Star Inn i England ble nær totalskadd i en brann denne uka. Eieren har drevet spisestedet siden 1996. Foto: Yorkshire Post / SWNS Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Onsdag kveld rykket brannvesenet ut til en voldsom brann i det historiske bygget som huser Michelin-restauranten The Star Inn i landsbyen Harome i England.

Ifølge CNN kom nødetatene raskt til stedet og forsøkte å ta kontroll over flammeinfernoet. Da byggets halmtak tok fyr, sto restauranten imidlertid ikke til å redde.

- Brannen i halmtaket på bygningen forårsaket omfattende skader på taket og øverste del av bygningen. Mannskapene jobbet hard for å forhindre at brannen spredte seg langs taket, og innsatsen førte til at den ene enden av taket og første etasje ble reddet fra brannen, heter det i en uttalelse fra det lokale brannvesenet.

- Knust

The Star Inn-eieren Andrew Pern uttrykker stor takknemlighet for nødetatenes innsats og er videre lettet over at ingen personer kom til skade i den dramatiske hendelsen.

Han anslår imidlertid at det trolig vil ta ett år før restauranten igjen kan ta imot gjester.

- Vi er knust over å måtte meddele at det har oppstått en brann i restauranten og på puben vår. Flammene har vedvart gjennom natta. Vi er takknemlig for at ingen personer kom til skade, skriver eieren i en Facebook-melding.

- KNUST: Eieren av restauranten, Andrew Pern, avbildet foran The Star Inn ved en tidligere anledning. Foto: Yorkshire Post / SWNS
- KNUST: Eieren av restauranten, Andrew Pern, avbildet foran The Star Inn ved en tidligere anledning. Foto: Yorkshire Post / SWNS Vis mer

- Redusert til aske

Brannvesenet opplyser at de fikk full kontroll over flammene torsdag formiddag, men da var store deler av bygget «redusert til aske».

Ifølge BBC har brannteknikere startet jobben med å finne årsaken til brannen. Politiet er også hentet inn for å bistå i etterforskningen.

The Star Inn har tidligere mottatt én stjerne i Michelin-guiden - en anerkjennelse de har beholdt siden 2015.

«Bygningen oser av karakter. (...) Dette er et sted som er stolt forkjemper for hjemfylket sitt, med fisk hentet fra Whitby, vilt fra Yorkshire Moors og grønnsaker fra kjøkkenhagen», heter det blant annet i Michelins omtale.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer