Patagonia:

Milliardær gir bort selskapet til klimakampen

Yvon Chouinard, mannen bak klesmerket Patagonia, gir bort hele milliard-pengesekken til inntekt for klimakampen.

GIS BORT: Selskapet Patagonia, som produserer utendørsklær, vil i sin helhet bli gitt bort til miljøkampen. Ifølge The New York Times har Patagonia en verdi på rundt 3 milliarder dollar. Foto: Gene J. Puskar / AP / NTB
GIS BORT: Selskapet Patagonia, som produserer utendørsklær, vil i sin helhet bli gitt bort til miljøkampen. Ifølge The New York Times har Patagonia en verdi på rundt 3 milliarder dollar. Foto: Gene J. Puskar / AP / NTB Vis mer
Publisert

- Jorda er nå vår eneste aksjonær.

Slik innledes brevet publisert på klesmerket Patagonias hjemmesider, signert grunnlegger og administrerende direktør, Yvon Chouinard (83).

Ifølge Chouinard ble flere forskjellige alternativer vurdert når selskapet og formuens framtid skulle avgjøres. Konklusjonen han, kona og deres to voksne barn kom fram til, var at ingen av alternativene ville oppfylle det de ønsket.

Milliarder av dollar

Dermed måtte de lage sin egen plan:

Hele selskapet overføres til et veldedig fond, dedikert til å kjempe mot klimakrisa og beskytte naturen.

- Hvert år vil pengene vi tjener etter å ha reinvestert i selskapet bli fordelt som et utbytte, for å bidra til å kjempe for klima, sier Chouinard.

VILLE IKKE BLI BUSINESSMAN: Yvon Chouinard har lenge engasjert seg for klima, og har aldri hatt et ønske om å drive et selskap, forteller han. Foto: Matt Rourke / AP / NTB
VILLE IKKE BLI BUSINESSMAN: Yvon Chouinard har lenge engasjert seg for klima, og har aldri hatt et ønske om å drive et selskap, forteller han. Foto: Matt Rourke / AP / NTB Vis mer

Og det er ikke småtterier selskapet vil by på. Ifølge The New York Times, som har gjort et eksklusivt intervju med Patagonia-direktøren, har merket en estimert verdi på rundt 3 milliarder dollar, og har inntekter på rundt 100 millioner dollar i året.

- Forhåpentligvis kan dette påvirke en ny form for kapitalisme som ikke ender opp med noen få rike og en hel gjeng med fattige, sier Chouinard til storavisa.

- Vi skal gi vekk det vi kan av penger til personer som aktivt jobber for å redde denne planeten.

TØRKE: Italias største elv rammes også av tørken som herjer i Europa. Vannivået i Po-elva er nå to meter under gjennomsnittet. Video: Henning Lillegård. Reporter: Siri Åbø Wiersen Vis mer

«Eksentrisk» fjellklatrer

New York Times omtaler Chouinard som en «eksentrisk» fjellklatrer, som på 60-tallet ble regnet som en pioner i Californias Yosemite Valley. På denne tida bodde han i bilen sin og livnærte seg på ødelagte bokser med kattemat på billigsalg.

Han begynte å lage klatreutstyr til seg selv og venner, og sier han aldri har hatt et ønske om å drive et selskap.

- Jeg ville ikke bli en businessmann. Nå kan jeg dø i morgen, og fortsatt gjøre det riktige de 50 neste åra, uten at jeg trenger å være her, sier han.

FJELLKLATRER: Chouinard blir beskrevet som en «eksentrisk» fjellklatrer, og startet opprinnelig med å lage klatreklær til seg selv og sine venner. Foto: Wikimedia Commons
FJELLKLATRER: Chouinard blir beskrevet som en «eksentrisk» fjellklatrer, og startet opprinnelig med å lage klatreklær til seg selv og sine venner. Foto: Wikimedia Commons Vis mer

Også i dag lever han et forholdsvis enkelt liv, og eier verken datamaskin eller mobiltelefon, skriver avisa.

- Jeg har vært på magasinet Forbes` liste over milliardærer, noe som gjorde meg skikkelig, skikkelig, forbanna. Jeg har ikke 1 milliard dollar i banken. Jeg kjører ikke Lexus-biler, sier han.

«Stem rasshøla ut»

Selskapet, som ble stiftet i 1973, har i flere år gitt bort 1 prosent av overskuddet til klimakampen.

Selskapet har også engasjert seg politisk de seinere åra, og valgte å saksøke Trump-administrasjonen i et forsøk på å beskytte et nasjonalmonument i USA, skriver New York Times.

I 2020 gjorde de seg også bemerket da en noe uvanlig tekst prydet selskapets nyeste kolleksjon med shortser: «Stem rasshøla ut».

Bildet av merkelappen gikk viralt og fikk stor oppmerksomhet.

Talsperson for Patagonia, Corley Kenna, sa den gang til CNN at «rasshøla» er politikere som fornekter klimakrisen, ikke tar den seriøst, eller ikke bryr seg om vitenskapen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer