Tony Hsieh var den eksentriske internettgründeren, som begynte i det små på 1990-tallet og til slutt satt med den nettbaserte skobutikken Zappo, som i 2009 ble solgt til Amazon for spinnville 1,2 milliarder dollar.
Selv om han solgte selskapet fortsatte han som sjef inntil i sommer, og fikk stort sett gjøre som han ville. Amazon-sjef, verdens rikeste mann Jeff Bezos, så på Hsieh som en inspirasjonskilde, skriver Forbes.
- Jeffs tanke var at om Zappos gjorde noe de kan lære av, så vil det ha 25 ganger så stor innvirkning i Amazon, sier Fred Mossler, en tidligere Zappos-sjef, som var med på møter mellom Bezos og Hsieh.
Døde
Men i november kom beskjeden som rystet finansverdenen. Dagen etter Thanksgiving døde Hsieh som følge av røykskader han hadde pådratt seg under en husbrann i Connecticut, 46 år gammel.
- Tonys godhet og sjenerøsitet har rørt livene til alle rundt ham, og har lyst opp verden for alltid, het det i en uttalelse fra familien, ifølge CNN.
Hsieh døde ni dager etter at brannmenn rykket ut til en brann i New London i Connecticut og hentet ut milliardæren fra et lagerområde i huset.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger