Køkaos:

Milliardverdier holdes igjen: - Utgjør mye

Nye, strenge forsikringsregler i kjølvannet av pristaket har ført til et stort antall oljetankere i kø Tyrkia.

ETTERSLEP: Pristaket og forsikringsregler har ført til fullt køkaos. Foto: Diego Cupolo / NurPhoto / Shutterstock editorial / NTB
ETTERSLEP: Pristaket og forsikringsregler har ført til fullt køkaos. Foto: Diego Cupolo / NurPhoto / Shutterstock editorial / NTB Vis mer
Publisert

De siste dagene har det bygget seg opp store køer av oljeskip som venter på tillatelse til å passere gjennom svært viktige handelsruter i tyrkisk farvann.

På torsdag lå 16 oljetankere liggende i Svartehavet og ventet på klarsignal til å passere gjennom Bosporosstredet på vei sørover. Ytterligere ni sto og ventet på å passere Dardanelles-stredet og inn til Middelhavet lenger sør, ifølge CNN.

- Viktige eksportårer

Thina Saltvedt, energianalytiker i Nordea, viser til at det er skip med kasakhstansk og russisk olje som er rammet av etterslepet.

- Tyrkia krever bevis på forsikring fra disse skipene, det har gjort at det har blitt en stopp i transporten gjennom disse stredene, sier Saltvedt til Børsen.

FLASKEHALS: Milliardverdier holdes igjen ved viktige handelsruter i Svartehavet. Skjermdump: Marine Traffic
FLASKEHALS: Milliardverdier holdes igjen ved viktige handelsruter i Svartehavet. Skjermdump: Marine Traffic Vis mer

- Det er viktige eksportårer for å nå markedet, spesielt i Europa. Transporten kuttes ned ganske betydelig gjennom disse stredene. Nå ligger det et par og tjue tankskip der, og det utgjør mye.

Proppen knyttes til pristaket på russisk olje, som ble banket igjennom av EU og G7 på mandag. Pristaket var ment å begrense Putins oljeinntekter, men samtidig sørge for at russisk olje fortsatt når markedet.

Etterslepet av skip innebærer at anslagsvis 20 millioner fat olje holdes igjen, til en verdi av 1,2 milliarder dollar, skriver CNBC.

Strenge forsikringskrav

Pristaket innebærer også at skip som frakter olje kjøpt for mer enn 60 dollar fatet, ikke får forsikring. Tyrkiske havnemyndigheter har innført strengere forsikringsregler, og krever at skipene legger fram forsikringsbevis.

En ikke-navngitt tyrkisk tjenestemann viser til at «flertallet av internasjonale forsikringsselskaper» ikke lenger dekker russisk råolje, ifølge Al Jazeera.

- Gud forby, hvis en ulykke skjer i stredene, hvem vil da dekke skadene som kan koste milliarder av dollar? Hvem vil være ansvarlig? spør den tyrkiske tjenestemannen.

Ifølge VesselsValue har den gjennomsnittlige ventetida for oljetankere ved Bosporosstredet økt med rundt 47 prosent siden forrige uke. Da var ventetida rundt 64 timer.

USAs visefinansminister Wally Adeyemo har tatt kontakt med sin tyrkiske motpart og understreket at pristaksregimet bare gjelder olje av russisk opprinnelse og ikke krever ytterligere kontroller av skip som passerer gjennom tyrkisk territorialfarvann, ifølge en uttalelse fra finansdepartementet.

- Kan bli et problem

Ifølge Saltvedt har ikke markedet reagert særlig negativt ennå. Hun viser til at flere mener det ikke er unormalt at det tar lengre tid å få skipene i igjennom på vinterstid.

- Men hvis dette vedvarer over tid, kan det bli et problem, sier Saltvedt.

Hun viser til at en eventuell knapphet på råolje, vil være en utfordring for raffineriene.

- Dette kan handle om hvordan man skal forstå pristaket. Det kan hende det er en overgang og en tilpasning på hvordan man skal tolke pristaket og nye regler, sier Saltvedt om etterslepet.

- Hvis dette fortsetter ei uke til, vil vi begynne å se konsekvenser i oljemarkedet, sier Andrew Lipow, sjef for konsulentbyrået Lipow Oil Associates, ifølge CNBC.

Kina- og Opec-usikkerhet

Ifølge Saltvedt er det som preger markedet nå i hovedsak knyttet til utsiktene for verdensøkonomien. En av grunnene til de kjøligere oljeprisen har vært en redusert etterspørsel fra et coronarammet Kina.

- Det er usikkerhet rundt Kina på grunn av covidsituasjonen. Hva skjer hvis smitten øker, vil det si at det åpner opp likevel? Hvordan de vil håndtere det, nå som køene øker til sykehusene, det blir spennende å se framover. Så det er ikke sikkert etterspørselen vil sprette opp igjen, sier Nordea-analytikeren.

Oljeanalytiker i SEB, Bjarne Schieldrop, viser til at Opec+ holdt seg avventende og holdt sine kvoter for oljeproduksjon uendret den 4. desember - dagen før sanksjonene inntraff.

- Hvis denne prissvekkelsen fortsetter i ukene framover, så tror jeg at det er veldig høy mulighet for at Opec kunngjør før nyttår at de vil redusere produksjonen med en million fat til, sier Schieldrop til Børsen.

Han mener Opec har mer rom til å kutte før det blir «smertefulle tap av volumer». Et ytterligere kutt i Opec-volumene vil også kunne føre til økte priser, påpeker analytikeren.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer