Millionbot for sommel

Luftfartstilsynet gir SAS én million kroner i bot, fordi selskapet ennå ikke har tilbakebetalt alle kundene sine for innstilte fly. Norwegian er foreløpig skjermet.

TVANGSMULKT: SAS må punge ut til Luftfartstilsynet fordi kundene ikke har fått igjen penger for innstilte fly. Foto: Vidar Ruud / NTB
TVANGSMULKT: SAS må punge ut til Luftfartstilsynet fordi kundene ikke har fått igjen penger for innstilte fly. Foto: Vidar Ruud / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Vi er klar over at flyselskapene har gjort en stor innsats med å betale tilbake krav, men vi mener at de burde vært i mål nå, ni måneder etter at Covid19-pandemien begynte å føre til kansellerte flyvninger, sier luftfartsdirektør Lars Kobberstad i en pressemelding fra Luftfartstilsynet.

Pressesjef John Eckhoff i SAS Norge sier til Børsen at SAS står fast på at selskapet skal tilbakebetale det kundene har krav på så raskt som mulig.

- Vi beklager overfor våre kunder at refundering av billetter har tatt lang tid, men SAS har siden mars jobbet dag og natt med å refundere 5,3 milliarder kroner til 2,2 millioner kunder under den mest alvorlige situasjonen for luftfarten noensinne, sier Eckhoff.

- Uforskyldt

Luftfartstilsynet varslet tidligere i høst at flyselskaper som fortsatt har store mengder refusjonskrav som ikke er behandlet i tråd med fristen i flypassasjerforordningen, vil kunne få tvangsmulkt.

Mange av sakene er nå flere måneder gamle.

Eckhoff fremholder at SAS er «uforskyldt satt i en situasjon som savner sidestykke».

- De inngripende inngripende reiserestriksjonene fra regjeringen førte til over 60 000 kansellerte flyvninger bare i Norge. SAS mistet 90 prosent av inntektene over natten, sier han til Børsen.

Han legger til at SAS fra 1. desember har gjeninnført sju-dagersfristen for refusjon på alt nysalg.

Vurderes på nytt

SAS har fortsatt en stor restanse på refusjonskrav til SAS, og Luftfartstilsynet understreker derfor at tvangsmulkten er utstedt basert på status pr. 1 desember.

- Det vil i januar igjen tas stilling til om flyselskapet har oppnådd tilstrekkelig med behandlede saker på utestående refusjoner, før eventuell en videreføring av mulkten blir avgjort, heter det i pressemeldingen.

Norwegian skjermet

I tillegg ser Luftfartstilsynet fortsatt på andre flyselskap som heller ikke har betalt tilbake kunder for innstilte fly. Også her vurderes det sanksjoner.

Ifølge tilsynet er det SAS og Norwegian som har det klart største volumet av utestående refusjonskrav som har rammet norske forbrukere.

«Norwegian oppfyller heller ikke i tilstrekkelig grad flypassasjerforordningen. Luftfartstilsynet har imidlertid ikke mulighet til å fatte effektive vedtak mot selskapet på grunn av den rekonstruksjonsprosessen selskapet er i», skriver tilsynet i pressemeldingen.

Vanskelig, men...

Luftfartsdirektør Kobberstad sier at tilsynet er fullstendig klar over den krevende situasjonen flyselskapene er i.

- Men vi er også opptatt av at kundene skal få tilbake sine penger i henhold til sine rettmessige krav, uttaler han.

Kobberstad understreker følgende prinsipp:

«Forskuddsbetalinger til flyselskapene ved kjøp av flybilletter er penger som tilhører flypassasjerene frem til flyreisen faktisk er gjennomført, og ikke flyselskapene».

- Kansellerer flyselskapet flygningen, skal forskuddsbetalingen tilbakebetales. Vi ser at størstedelen av kravene er behandlet, og det er positivt. Imidlertid er det klart at antallet restanser pr. 1 desember hos SAS var så stort at det varslede vedtaket om tvangsmulkt blir iverksatt. Vi forutsetter at flyselskapene prioriterer å få behandlet alle saker så fort som mulig, slik at de igjen opererer i tråd med flypassasjerforordningen, som er et krav alle flyselskap må rette seg etter, sier Kobberstad.

Vil bli oppdatert.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer