I 2018 ble det kjent at Fredrik Skavlan tok med seg sitt eget talkshow, «Skavlan», over til TV 2.
Overgangen skjedde ifølge NRK fordi TV 2 utkonkurrerte dem på pris for rettighetene til å sende programmet.
Fredrik Skavlans produksjonsselskap, Monkberry, har i tidligere år vist til marginale resultater, skriver Finansavisen, som omtalte saken først.
De siste åra i privat sektor, derimot, har vist seg å ha vært svært god butikk for fredagskongen.
Millionoverskudd
I åra etter NRK-exiten, i 2019 og 2020, kunne Monkberry AS melde et overskudd på henholdsvis 10,2 og 7,2 millioner kroner.
Millioninntektene står i skarp kontrast til tilværelsen hos rikskringkasteren. De siste åra i NRK, i 2016 og 2017, rapporterte Monkberry et årsresultat på henholdsvis 481 000 og 736 000 kroner.
Det betyr at talkshowkongen har gjort tigangeren etter at han skrotet samarbeidet med statskanalen.
Styreleder i Monkberry, Ole Johan Prydz bekrefter at millionhoppet har å gjøre med overgangen til TV 2.
Han legger til:
- Styret er forberedt på at når talkshowet nå skal av lufta, vil også inntektene reduseres, som vil gi konsekvenser for resultatet, sier Prydz til Børsen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger