Millionhopp for talkshowkongen etter NRK-exit

Har tidoblet overskuddet etter at han byttet ut NRK med TV 2.

MILLIONHOPP: Seerne har sviktet programlederen etter TV 2-overgangen, men millionene har rent inn. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
MILLIONHOPP: Seerne har sviktet programlederen etter TV 2-overgangen, men millionene har rent inn. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I 2018 ble det kjent at Fredrik Skavlan tok med seg sitt eget talkshow, «Skavlan», over til TV 2.

Overgangen skjedde ifølge NRK fordi TV 2 utkonkurrerte dem på pris for rettighetene til å sende programmet.

Fredrik Skavlans produksjonsselskap, Monkberry, har i tidligere år vist til marginale resultater, skriver Finansavisen, som omtalte saken først.

De siste åra i privat sektor, derimot, har vist seg å ha vært svært god butikk for fredagskongen.

Millionoverskudd

I åra etter NRK-exiten, i 2019 og 2020, kunne Monkberry AS melde et overskudd på henholdsvis 10,2 og 7,2 millioner kroner.

Millioninntektene står i skarp kontrast til tilværelsen hos rikskringkasteren. De siste åra i NRK, i 2016 og 2017, rapporterte Monkberry et årsresultat på henholdsvis 481 000 og 736 000 kroner.

Det betyr at talkshowkongen har gjort tigangeren etter at han skrotet samarbeidet med statskanalen.

Styreleder i Monkberry, Ole Johan Prydz bekrefter at millionhoppet har å gjøre med overgangen til TV 2.

Han legger til:

- Styret er forberedt på at når talkshowet nå skal av lufta, vil også inntektene reduseres, som vil gi konsekvenser for resultatet, sier Prydz til Børsen.

Slutter

For litt tidligere i år annonserte talkshow-kongen at han gir seg etter 25 år i programlederstolen.

- Alt har sin tid, også det som ble Nordens største talkshow, skriver Skavlan, blant annet.

Den kommende høstsesongen blir dermed det ikoniske programmets siste, kunne programlederen fortelle.

Det har ikke lyktes Børsen å få en kommentar fra Skavlan.

Seerflukt

Samtidig som millionene har rent inn de siste åra, har seertallene f0r «Skavlan» falt som en stein siden overgangen fra NRK.

Tall Dagbladet har hentet inn fra TV 2, viser at høstsesongen til «Skavlan» i fjor fikk et snitt på 246 000 lineære seere. Til sammenlikning hadde siste sending av «Skavlan» på NRK et lineært seertall på 687 000, skrev Dagbladet i 2018. Det tilsvarer et fall på hele 64 prosent (441 000 seere).

Sumo-strømmetallene, for enkeltepisoder av Skavlan fra høsten 2020, viste at to av programmene bare hadde rundt 1000 seere. Snittet for sesongen lå på 8700 seere, ifølge VG.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer