Fikk reisen kansellert:

- Mistenker at dette er kalkulert

Lill Paulsen så fram til å feriere på Tenerife, og bestilte flyreise gjennom reiseselskapet TUI. Flyturen ble kansellert to ganger. Også andre reagerer etter at de fikk reisene sine kansellert.

REAGERER: Lill Paulsen reagerer på reiseselskapet TUI og hvordan de opererer. Selv har hun opplevd at reiseselskapet har kansellert to ganger på kort tid. Foto: Privat
REAGERER: Lill Paulsen reagerer på reiseselskapet TUI og hvordan de opererer. Selv har hun opplevd at reiseselskapet har kansellert to ganger på kort tid. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Lill Paulsen bestilte tur til Tenerife gjennom reiseselskapet TUI. Hun skulle reise i oktober, men i september fikk hun mail om at turen var kansellert. Begrunnelsen var at vinterprogrammet til Tenerife ikke åpnet før i desember.

- TUI sier at de kansellerer på grunn av lite pågang, men det skurrer litt for meg. Jeg ser og hører at det er mange som vil ut å reise, sier Paulsen til Børsen.

Paulsen forteller at hun prøvde å komme gjennom til reiseselskapets kundeservice flere ganger, uten å lykkes.

Paulsen valgte å bestille ny tur gjennom Ticket. Den opprinnelige turen til Tenerife var rimelig og vennegjengen hadde fått oppgraderte rom til en god pris. Den nye turen var imidlertid 4200 kroner dyrere, samt med dårligere standard på rommene.

- Jeg forsto også at Ticket og TUI samarbeider. Jeg stusset på samarbeidet, men ble forsikret om at dette flyet skulle gå. Ticket opplyste at vi kunne få 500 kroner i rabatt per person. Dette var et tilbud jeg ikke godtok og ba de komme med et bedre tilbud. Det endelige tilbudet vi fikk kostet 3000 kroner mer enn den opprinnelige turen, sier hun.

Les svaret fra TUI og Ticket lenger ned i saken.

- Kalkulert fra TUI

Paulsen forteller at hun mottok bookingbekreftelse halv fire en ettermiddag. Klokka åtte samme dag fikk hun melding om at turen var kansellert.

- Dagen etter kontaktet jeg Ticket reisebyrå og fortalte at den nye turen var kansellert av TUI. Jeg fikk en ny bookingbekreftelse, men igjen et tilbud som var enda dyrere, men dette rettet Ticket opp i. Det undrer meg veldig hvordan de kan sette opp prisen når det er TUI som kansellerer reisen. Jeg har etterlyst rettigheter på pris, men det er umulig å få TUI i tale, sier hun.

Paulsen valgte å gå for den nye turen, men reagerer på hvordan det kan ta fire dager fra hun betalte turen til Tenerife, til hun fikk melding om kanselleringen.

- Dette måtte de nødvendigvis vite på forhånd. Jeg mistenker at dette er kalkulert fra TUI sin side. Jeg har reist med TUI før, uten problemer. Nå sjekker jeg mailen flere ganger daglig for å se etter kansellering. Opplegget virker veldig suspekt, sier Paulsen.

Glipp i kommunikasjonen

Børsen har vært i kontakt med kommunikasjonssjef i TUI, Nora Aspengren, som er forteller at de er utrolig lei seg over situasjonen.

Hun peker på to faktorer og årsaker til problemene.

- Det ene er at kunder opplever at det er problematisk å få kontakt med oss. Det er vi veldig klar over, og utrolig lei oss for. Frustrasjonen er virkelig berettiget. Det er både kunder som har fått endra sine flyreiser, og kunder som ønsker å bestille, som tar kontakt. Vi jobber så raskt vi kan for å få henvendelsene unna, forklarer Aspengren til Dagbladet.

Resten av svaret fra TUI kan leses lenger ned i saken.

- Ikke ansvar for gjennomføring av reisen

Markeds- og administrasjonssjef i Ticket, Ellen Wolff Andresen, forteller til Børsen at man kan bestille reiser hos Ticket, men understreker at Ticket er en formidler av arrangørenes reiser.

- Vi selger alle TUI sine reiser gjennom våre butikker, men vi har ikke ansvar for gjennomføring av reisen. Det er det leverandøren av reisen som har. Det er selvfølgelig beklagelig når reiser kanselleres, men dessverre ikke noe Ticket kan gjøre noe med, annet enn å være behjelpelig med å finne en ny reise, sier hun.

Andresen forteller at det er TUI som avgjør hvilke reiser som kanselleres og når de blir kansellert. Ifølge Andresen så er det også TUI som bestemmer priser på reiser.

IKKE TILSTREKKELIG: Terje Martinsen fra Mosjøen er også en av de som reagerer på reiseselskapet TUI. Han mener at unnskyldingen til TUI på facebook ikke er tilstrekkelig. Foto: Privat.
IKKE TILSTREKKELIG: Terje Martinsen fra Mosjøen er også en av de som reagerer på reiseselskapet TUI. Han mener at unnskyldingen til TUI på facebook ikke er tilstrekkelig. Foto: Privat. Vis mer

Flere reagerer

Terje Martinsen fra Mosjøen reagerer også etter å ha fått reisen sin kansellert. Martinsen så fram til å feire ti års bryllupsdag med kona. Paret giftet seg på kanariøyene i 2011 og ville markere jubileet sammen med et vennepar.

Flyreisen ble bestilt gjennom reiseselskapet TUI, som Martinsen har hatt god erfaring med tidligere.

- Vi bestilte fly til 6. november, men klarte ikke å bestille plassbilletter på nettsida og kjente litt ubehag rundt det. Jeg ringte derfor til TUI sin kundeservice, hvor jeg fikk beskjed om at flyet var kansellert, forteller Martinsen til Dagbladet.

Martinsen fikk tilbud om et nytt fly samme dag, og gikk for det alternativet. Kort tid seinere ble også det flyet kansellert.

- Vi kastet oss rundt og bestilte ny reise med Ving. TUI har tatt kontakt og fortalt at flyet skal gå likevel, men nå har vi nye billetter, sier han.

- Ifølge TUI er det få reisende som skal være årsaken til endringene. Vi måtte selv følge med på om flyene skulle gå, det er også kjempevanskelig å komme gjennom til kundeservice.

Har du mottatt beklagelse fra TUI?

- Ikke annet enn det de har gått ut med på Facebook. Det er ikke tilstrekkelig. De beklager seg, men jeg ser jo at det fortsatt pågår kanselleringer.

Martinsen understreker at de han har vært i kontakt med på kundeservice har vært hyggelige og behjelpelige.

Glipp i kommunikasjonen

Aspengren i TUI legger til at alle som har fått endret flyreiser skal bli kontaktet direkte, og at det skjer i puljer ut ifra når man skal reise.

BEKLAGER: TUI har kansellert flere reiser grunnet få reisende. Selskapet beklager overfor kunder dette har medført problemer for. Foto: Shutterstock
BEKLAGER: TUI har kansellert flere reiser grunnet få reisende. Selskapet beklager overfor kunder dette har medført problemer for. Foto: Shutterstock Vis mer

- Dessverre har det vært noen glipper i kommunikasjonen. Det er absolutt ikke bra nok, men vi øker bemanningen og trener nye mennesker. Det tar dessverre litt tid før de er operasjonelle. Derfor har vi gått ut på Facebook og beklaget, i håp om å dempe trykket og prioritere kunder som har fått sine reiser endret.

Angående endring i og kansellerte reiser, forklarer Aspenberg at de har justert oppstarten av vintersesongen på flere regionale flyplasser, som vanligvis starter i oktober.

- Vi har forsøkt å sette opp avganger, men mange har ikke solgt nok til at reisen kan gjennomføres. Det er mange variabler når det kommer til å sette opp flyprogram. Vi ønsker å tilby et godt, regionalt program, men vi må justere hele tiden, sier Aspengren.

Tilbud og etterspørsel

Hun legger til at alle kunder skal få det de har krav på, ved endrede eller kansellerte reiser.

- Hva kundene har krav på er forskjellig, men at alle skal få det de har krav på er viktig for oss. Når det gjelder prisendring så kan jeg ikke kommentere enkelthendelser, men priser og endringer av reise har ingenting med hverandre å gjøre. Det er tilbud og etterspørsel som gir et prisbilde, avslutter hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer