Grossistene, som leverer varer til Vinmonopolet, har anledning til å endre prisene tre ganger i året, og neste justering kommer 1. september.
I snitt har prisene steget med 0,76 prosent siden forrige justering 1. mai, opplyser Vinmonopolet.
– Det er grossistene som setter prisene. Noen priser går opp, mens andre går ned. Det kommer ny salgspris på 7.924 av i alt 29.018 produkter, så flertallet av produktene beholder samme pris, sier seniorrådgiver Hege-Lill Hagen Asp i Vinmonopolet til NTB.
På forhånd hadde Vinmonopolet regnet med at prisøkningen i snitt skulle være på under 1 prosent – og det er den jo.
De siste 12 månedene har det generelle prisnivået i Norge steget med 6,8 prosent, når man ser på konsumprisindeksen. Bare fra juni til juli steg prisnivået med 1,3 prosent, ifølge SSB. Dermed holder produktene på polet en lavere økning.
Variasjon
Enkelte varer gjør et kraftig prisbyks, men for de fleste varene er det liten eller ingen endring.
Blant noen av de kjente varemerkene som øker i pris, finner man for eksempel 350-centilitersflasker med Baileys og Aperol. Her øker prisen med 11 prosent siden sist. Økningen er fra 134,90 kroner til 149,90 kroner for begge produktene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger