Nå blir dette dyrere

Prisen på øl vil gå opp i året som kommer, ifølge eksperter. Både Ringnes og Hansa venter å selge mer av de rimelige variantene.

PRISØKNING: Økte utgifter på råvarer, strøm og glass gjør at ølprodusentene skrur opp prisene. Foto: Heiko Junge / NTB
PRISØKNING: Økte utgifter på råvarer, strøm og glass gjør at ølprodusentene skrur opp prisene. Foto: Heiko Junge / NTB Vis mer
Publisert

- Jeg har fortsatt til gode å møte noen som ønsker å drikke mer alkohol neste år enn det de gjorde i år, sier Luke Boase, grunnlegger av ølmerket Lucky Saint i et intervju med Just Drinks.

Kommentaren viser en tendens som har vært tydelig i Europa og USA i lengre tid. Folk ønsker nemlig sunnere drikkevarer.

Den vanskelige økonomiske situasjonen risikerer derimot å snu dette på hodet. Flere vil gå til billigere alternativer, da mange har mindre å rutte med.

Dette er både Ringnes og Hansa, Norges største ølprodusenter, forberedt på.

I tillegg har flere internasjonale ølprodusenter varslet prisøkninger.

Bekymret for utelivet

Administrerende direktør i Hansa Borg Bryggerier, Lars Giil, sier de er spente på året som kommer.

- Vi tror at forbrukerne fortsatt kommer til å kose seg med øl og drikkevarer, men det er klart at vi er forberedt på at man kanskje velger noen rimeligere varianter, sier han til Børsen.

Situasjonen for utelivsbransjen er de spesielt bekymret for. Dette skyldes hovedsakelig at de venter at forbrukerne vil være mer forsiktige med penger i tida framover.

Prisene i butikkhyllene har heller ikke stått stille det siste året. Ølprisene har steget som følge av de økte prisene på energi, emballasje og råvarer.

- Alle innsatsfaktorene har økt historisk mye i 2022, så det er vanskelig å spå hvordan dette utvikler seg i 2023, sier Giil.

- Vi er opptatte av å være agile og tilpasse oss de forholdene som kommer, legger han til.

- Vi er positive

Også kommunikasjonssjef i Ringnes, Nicolay Bruusgaard, er spent på det kommende året.

- Vi er spent på hvordan prisene på råvarer, strøm og andre innsatsfaktorer vil utvikle seg, sier han til Børsen.

- Av erfaring er det ikke nødvendigvis drikkevarer som først blir utsatt. Det er andre ting folk velger å spare inn på først, før de kutter ut øl og brus, legger han til.

Utviklingen i grensehandelen vil derimot være interessant å se på, mener Bruusgaard. Dette skyldes at 2023 forhåpentligvis vil bli det første fulle året uten pandemi.

- Vi er positive til neste år, selv om det er noen usikkerhetsmomenter som henger over oss, påpeker Bruusgaard.

Han trekker fram prisutviklingen på strøm, råvarer og emballasje som en utfordrende faktor.

- Man kommer nok til å merke at tøffe økonomiske tider vil påvirke forbrukernes kjøpelyst, kjøpevilje og kjøpeevne, spesielt med tanke på utelivet.

- Det er «affordable luxury»

For å bøte på de økte utgiftene velger flere ølprodusenter nå å skru opp prisene. Heineken har varslet prisøkninger allerede fra januar, melder Just Drinks.

Hvordan dette blir i det norske markedet, er ennå uvisst. Av konkurransehensyn ønsker verken Hansa eller Ringnes å kommentere den framtidige markedsprisen.

Drikkevareprodusentene er derimot spente på hvordan forbrukerne vil reagere på økte priser og dårligere privatøkonomi.

Hvis forbrukerne rammes hardt, venter ekspertene at billigere øl vil bli mer populært. Det ventes også at det vil bli mindre salg av dyre spesialøl og alkoholfrie varianter, skriver den danske avisa Finans.

Denne tendensen venter også ølprodusenten Ringnes å se.

- Det har vært flere år hvor spesialølmarkedet har gått veldig bra, men det kan tenkes at med strammere økonomi, så vil folk velge de billigere typene, sier Bruusgard, og fortsetter:

- Men vi frykter ikke at det skal være en kjempenedtur i bransjen vår. Erfaringsmessig så holder produktene våre seg ganske godt, selv om det er litt tunge økonomiske tider.

Henrik Hallengreen Laustsen,som er aksjeanalytiker i Jyske Bank, sier til avisa at heller ikke han forventer enorme endringer hos forbrukerne.

- Dette er ikke dyre reiser eller elektronikk. Vi snakker om at øl kanskje blir et par kroner dyrere. Det er en «affordable luxury», sier han.

Også de store bryggeriene opplever at forbrukerne ser øl som en overkommelig luksus til tross for en stadig strammere privatøkonomi.

Venter krympflasjon

Det ser ikke ut til at prisøkningene vil ta slutt på en stund. Laustsen forklarer at de høye kostnadene på glass, CO2 og strøm vil vedvare inn i det nye året.

- Inntil videre ser vi at forbrukerne tar fint imot prisstigninger, sier han.

Han forventer at bryggeriene vil ta ytterligere grep ved å endre på pakningen. For eksempel vil en sekspakk med øl bli erstattet med en firepakk - til samme pris.

Dette blir et eksempel på krympflasjon, da innholdet eller størrelsen på en vare blir endret, mens prisen står stille eller øker. En slik tendens har vært observert i det norske markedet den siste tida.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer