Luksusklokker:

Nå er det slutt

Den enorme etterspørselen etter sveitsiske luksusur har dabbet av. Stram økonomi får skylda.

NEDGANG: Salget av luksusklokker har gått ned den siste tida. Foto: Isabel Infantes / Pa Photos / NTB
NEDGANG: Salget av luksusklokker har gått ned den siste tida. Foto: Isabel Infantes / Pa Photos / NTB Vis mer
Publisert

I tre år opplevde sveitsiske luksusmerker som Rolex og Audemars Piguet en eksplosiv økning i interessen for sine ikoniske klokker.

Nå er gullalderen forbi. Det skriver Bloomberg.

Høye renter, prisøkninger og økt produksjon har fått etterspørselen til å dale.

- Aldri sett liknende

I fjor nådde eksporten av sveitsiske klokker nye høyder. Urmakere som Audemars Piguet, Rolex og Omega eksporterte klokker for over 28,5 milliarder dollar, tilsvarende 311,6 milliarder norske kroner, i 2022 alene.

Disse tallene står i stor kontrast til dagens marked, der etterspørselen stadig synker, og prisene i bruktmarkedet faller.

- Det vi så i 2021 og 2022 var helt utenom det vanlige, sier Francois-Henry Bennahmias, administrerende direktør i Audemars Piguet, til Bloomberg.

- Vi kunne ikke engang forestille oss at vi skulle oppleve noe sånt. Jeg tror aldri vi kommer til å se noe liknende igjen.

STJERNE: Cristiano Ronaldo har tjent gode penger på fotballkarrieren, og litt av det velger han på bruke på luksus. Video: Rødt Kort Vis mer

Ser stort salgsfall

I november var nedgangen for industrien klokkeklar. Da la Cartier-eieren Richemont fram en halvårsrapport som viste en salgsnedgang på 3 prosent. I det amerikanske markedet var fallet på hele 17 prosent.

- Luksus er dessverre ikke resesjonssikkert, skrev analytikere i den britiske storbanken HSBC i november.

Eksporten av sveitsisk urverk opplevde i juli en nedgang for første gang på over to år. Heller ikke for bruktmarkedet er situasjonen rosenrød.

Bloomberg Subdial Watch Index, som følger de 50 mest omsatte modellene etter verdi, har sett et fall på 42 prosent siden toppnoteringen i april 2022.

Luksusbransjen sliter

Imidlertid er det ikke bare de sveitsiske luksusmerkevarene som har sett en endring i forbrukervanene den siste tida.

Også selskaper som Louis Vuitton-eier LVMH og Gucci-eier Kering SA har nylig meldt om fallende salg.

Det er forbrukernes bekymring for inflasjon og resesjon som får skylda, skriver danske Finans.