Nå forsvinner denne

Sjokopulverkjempen O'boy varsler endringer.

BARNDOMSMINNER: De fleste nordmenn har kjennskap til denne utgaven av sjokoladepulveret O'boy. Nå forsvinner den ut av butikkhyllene. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
BARNDOMSMINNER: De fleste nordmenn har kjennskap til denne utgaven av sjokoladepulveret O'boy. Nå forsvinner den ut av butikkhyllene. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det folkekjære sjokoladepulveret O’boy har siden 1961 vært fast inventar i kjøkkenskap over hele Norge.

Produktet har i løpet av sine leveår blitt solgt i ulike forpakninger, men i nyere tid har de fleste vokst opp med den umiskjennelige lille boksen i rødt og blått design.

Den tilhører nå fortida.

Mondelēz, som er Freias internasjonale eiere, utfører i disse dager en gigantoperasjon som vil innebærer store endringer. Det bekrefter Eivind Hjermstad-Sollerud, Brand Manager for O’boy i Norge.

- Esken som har stått i norske kjøkkenskap erstattes nå av en mer miljøvennlig pose. Dette reduserer både materialforbruket og transportbehovet, sier han.

- Færre trailere

Selskapet opplyser at de nye posene vil redusere materialforbruket med 60 prosent. Hjermstad-Sollerud ønsker ikke å gå ut med tall på hvor mye klimagrepet vil koste, men meddeler overfor Børsen at Mondelēz har foretatt «en stor investering».

- Endringene innebærer ikke noen reduksjon av årsverk hos Mondelez som produserer O'boy. Når det kommer til transport ut til butikkene er det kjedenes egne transportselskaper som står for denne. Den nye pakningen gjør at vekt og volum på produktet reduseres. Dette kan igjen føre til at man trenger færre trailere på veiene, noe som er bra for miljøet.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer