Nå kan dette forsvinne

Etter Dronning Elizabeth IIs død kan Heinz måtte endre designet på ketchupflaskene sine - med mindre de kan bevise at det er en favoritt hos kongefamilien.

DESIGNENDRING: Heinz' britiske ketchupflasker er ett av nærmere 875 produkter som kan måtte endre design. Foto: REUTERS/Mike Blake
DESIGNENDRING: Heinz' britiske ketchupflasker er ett av nærmere 875 produkter som kan måtte endre design. Foto: REUTERS/Mike Blake Vis mer
Publisert

Heinz er en av over 800 merkevarer som nå må endre produktdesignet sitt som følge av Dronning Elizabeth IIs død, skriver den britiske avisen The Mirror.

Produktene viser nemlig det kongelige våpenskjoldet på emballasjen sin i Storbritannia. For å kunne gjøre dette, må de ha en såkalt «Royal Warrant». Denne tillatelsen blir gitt av den britiske monarken selv, som fram til nylig var Dronning Elizabeth II.

Da hun døde, ble tillatelsen gjort ugyldig, ifølge The Royal Warrant Holders Association.

De kongeliges favoritter

Heinz og de andre merkevarene kan beholde sitt nåværende design i opp til to år, før det kongelige våpenskjoldet må fjernes - med mindre Kong Charles III fornyer tillatelsen.

Kravet for å bli gitt en Royal Warrant, er at merkevaren jevnlig har blitt benyttet av kongefamilien i minst fem av de sju siste årene, opplyser The Royal Warrant Holders Association.

Heinz ble gitt en Royal Warrant i 1951, og har hatt den sammenhengende siden. Dette tyder på at Heinz lenge har vært kongefamiliens foretrukne ketchupmerke.

- Det har vært en ære å forsyne kongefamilien med Heinz-produkter helt siden 1951, og vi håper at vi vil kunne fortsette med det i mange år framover, sier en talskvinne for selskapet.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.