Nå kan dette forsvinne

Etter Dronning Elizabeth IIs død kan Heinz måtte endre designet på ketchupflaskene sine - med mindre de kan bevise at det er en favoritt hos kongefamilien.

DESIGNENDRING: Heinz' britiske ketchupflasker er ett av nærmere 875 produkter som kan måtte endre design. Foto: REUTERS/Mike Blake
DESIGNENDRING: Heinz' britiske ketchupflasker er ett av nærmere 875 produkter som kan måtte endre design. Foto: REUTERS/Mike Blake Vis mer
Publisert

Heinz er en av over 800 merkevarer som nå må endre produktdesignet sitt som følge av Dronning Elizabeth IIs død, skriver den britiske avisen The Mirror.

Produktene viser nemlig det kongelige våpenskjoldet på emballasjen sin i Storbritannia. For å kunne gjøre dette, må de ha en såkalt «Royal Warrant». Denne tillatelsen blir gitt av den britiske monarken selv, som fram til nylig var Dronning Elizabeth II.

Da hun døde, ble tillatelsen gjort ugyldig, ifølge The Royal Warrant Holders Association.

De kongeliges favoritter

Heinz og de andre merkevarene kan beholde sitt nåværende design i opp til to år, før det kongelige våpenskjoldet må fjernes - med mindre Kong Charles III fornyer tillatelsen.

IKONISK: Ketchupmerket kan måtte fjerne det kongelige våpenskjoldet fra flasken. Foto: REX / NTB
IKONISK: Ketchupmerket kan måtte fjerne det kongelige våpenskjoldet fra flasken. Foto: REX / NTB Vis mer

Kravet for å bli gitt en Royal Warrant, er at merkevaren jevnlig har blitt benyttet av kongefamilien i minst fem av de sju siste årene, opplyser The Royal Warrant Holders Association.

Heinz ble gitt en Royal Warrant i 1951, og har hatt den sammenhengende siden. Dette tyder på at Heinz lenge har vært kongefamiliens foretrukne ketchupmerke.

- Det har vært en ære å forsyne kongefamilien med Heinz-produkter helt siden 1951, og vi håper at vi vil kunne fortsette med det i mange år framover, sier en talskvinne for selskapet.

Temerket Twinings har også blitt tildelt en Royal Warrant. Ifølge Yahoo Finance skal dronningen ha startet dagen med en kopp med Twinings-teen English Breakfast.

FORETRUKKEN TE: Twinings er en fast leverandør til den britiske kongefamilien, og kan følgelig ha det kongelige våpenskjoldet på pakningen. Foto: REX / NTB
FORETRUKKEN TE: Twinings er en fast leverandør til den britiske kongefamilien, og kan følgelig ha det kongelige våpenskjoldet på pakningen. Foto: REX / NTB Vis mer

Temerket skal ha fått tildelt en Royal Warrant allerede i 1837, den gang av Dronning Victoria, og har beholdt den siden.

Det kongelige våpenskjoldet kan også settes på bygninger. Blant annet er det å finne over inngangen til luksusklesmerket Burberrys butikk i London.

PÅ BYGNINGER: Luksusklesmerket Burberry har det kongelige våpenskjoldet på butikkens fasade. Foto: Dave Penman / REX
PÅ BYGNINGER: Luksusklesmerket Burberry har det kongelige våpenskjoldet på butikkens fasade. Foto: Dave Penman / REX Vis mer

Andre merkevarer som har blitt tildelt en Royal Warrant, er blant annet champagnemerket Bollinger og vinprodusenten Martini.

Også Coca-Cola har en Royal Warrant, men har valgt å ikke avbilde det kongelige våpenskjoldet, skriver Yahoo Finance.

Må jevnlig fornyes

En Royal Warrant er gyldig i opp til fem år før den må fornyes. Business Insider skriver at rundt 30 tillatelser blir gitt, mens et liknende tall blir kansellert, hvert år.

I tillegg til å være kongefamiliens foretrukne produkt må merkevaren bevise at de har tiltaksplaner for bærekraft og miljø.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer