Nå kommer pengene

Natt til lørdag fikk SAS godkjent et kriselån på 7 milliarder kroner. Deler av dette kan brukes til å tilbakebetale norske kunder for billettene som aldri ble brukt under sommerens pilotstreik.

FIKK JA: Etter flere runder i rettssalen fikk SAS godkjent et kriselån på 7 milliarder, som skal sikre at selskapet holder seg på vingene: Foto: Erik Johansen / NTB
FIKK JA: Etter flere runder i rettssalen fikk SAS godkjent et kriselån på 7 milliarder, som skal sikre at selskapet holder seg på vingene: Foto: Erik Johansen / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

SAS har i lengre tid vært under hardt vær. Det gjeldstyngede selskapet var nær i gå konkurs under sommerens pilotstreik, og søkte om konkursbeskyttelse i USA 5. juli.

Den såkalte chapter 11-prosessen, der selskapet skal rekonstrueres, vil vare imellom 9 og 12 måneder. Nå har SAS fått godkjent et kriselån på 700 millioner kroner fra investeringsgiganten Apollo Capital Management.

Kriselånet kan blant annet brukes til å refundere streikerammede kunder i Norge.

Får igjen pengene

Luftfartstilsynet har pålagt SAS å tilbakebetale kundene for de ubrukte billettene innen 15. september, opplyser NTB.

Til sammen har norske kunder meldt inn nesten 85 000 krav om refusjon. 21. august gjensto behandlingen av nær 8000 krav, én måned etter at det ble enighet mellom pilotforeningene og SAS.

Refusjonskravene hadde da en samlet størrelse på 10 millioner kroner.

Ifølge pressesjef i SAS Norge, Tonje Sund, jobber selskapet planmessig med tilbakebetaling til kundene som har krav på det. De har som ambisjon å opprettholde Lufttilsynets frist.

- Vi har vært tydelige på at alle kunder som har krav på tilbakebetaling fra SAS skal få det, og det gjelder uavhengig av DIP-finansieringen, sier pressesjef i SAS Norge, Tonje Sund, til Børsen.

Kreative kunder må vente

Kundene som skal ha tilbakebetaling for claims - ekstrautgifter som hotell og leiebil - kan imidlertid måtte vente lenger på pengene. Her finnes det heller ingen lovpålagt frist for når pengene må være refundert.

Sund forteller at kundene har vært kreativt og funnet alternative løsninger, inkludert å kjøpe bruktbil der man har tatt vare på kvitteringer for mat, bensin og overnatting underveis.

- Vi er glade for at kunder har funnet løsninger i en veldig vanskelig situasjon, men det gjør at det tar noe tid å gå gjennom hver sak. Når volumene er så store, så blir det ventetid, sier hun.

For å håndtere alle kravene har SAS tredoblet kapasiteten på kundeservice. Sund opplyser om at selskapet jobber intensivt for å komme i mål så raskt som mulig.

- Vi har vært tydelige på at alle kunder som har krav på tilbakebetaling fra SAS skal få det, og det gjelder uavhengig av DIP-finansieringen, påpeker hun.

Kan bli dominerende

SAS har vært helt avhengig av kriselånet for å få selskapet på vingene igjen.

- Overordnet er SAS avhengig av DIP-finansieringen for å finansiere driften gjennom hele Chapter 11-prosessen, sier Sund.

- Vi er glade for at lånet er innvilget, som forventet. Det er avgjørende for at vi skal kunne fortsette SAS Forward og skape et sterkt og attraktivt SAS.

Lånet fra det amerikanske investeringsselskapet Apollo Capital Management kommer som en såkalt DIP-finansiering, står det i en børsmelding fra SAS. Dette er en type brufinansiering som brukes av selskaper som rekonstrueres gjennom en chapter 11-prosess.

Det var under sterk tvil at dommeren i saken, Michael E. Wiles, godkjente låneavtalen. Den danske avisa Finans skriver at dette skyldtes betingelsene fra Apollo.

Lånet skal ha en rente på 11,3 prosent. Dersom SAS misligholder lånet, vil renten øke med to prosent årlig, opplyses det om i børsmeldingen. Dette kan bli svært dyrt for flyselskapet.

Samtidig krever låneavtalen at Apollo kommer før andre kreditorer i køen. Selskapet kan slik bli en dominerende aksjonær i SAS dersom lånet blir konvertert til aksjer seinere i prosessen.

- Reelt betyr avtalen at man har lovet Apollo en stor del av SAS, sier aksjeanalysesjef i Sydbank, Jacob Pedersen, til Finans.

Ifølge pressesjef i SAS Norge, Tonje Sund, er det for tidlig å si noe om detaljene i den framtidige eierstrukturen.

Kan drive som normalt

Sommerens pilotstreik skal ha kostet selskapet 100 millioner kroner daglig. I løpet av de 15 dagene streiken pågikk, skal SAS ha tapt nær 1,5 milliarder kroner.

Alt dette er en del av SAS Forward, som er selskapets spareprogram. Dette omfatter at selskapet henter inn minst 9,5 milliarder svenske kroner i ny kapital, og at 20 milliarder i gjeld blir gjort om til aksjer.

Chapter 11-løsningen gjør det mulig for SAS å drive sin vanlige virksomhet mens flyselskapet undergår en rekonstruksjon.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer