Nå skal de ta kjeltringene

En ordning et samlet arbeidsliv har ropt på i flere år skal omsider settes ut i livet.

NY ORDNING: Hadia Tajik besøkte mandag Såpa Bilpleie for å legge fram den nye godkjenningsordningen for bilpleie. Her viser Patrick K. Haglund henne resultatet av jobben de gjør. Foto: Kristin Svorte / Dagbladet
NY ORDNING: Hadia Tajik besøkte mandag Såpa Bilpleie for å legge fram den nye godkjenningsordningen for bilpleie. Her viser Patrick K. Haglund henne resultatet av jobben de gjør. Foto: Kristin Svorte / Dagbladet Vis mer
Publisert

- Når får de noen måneder på seg, og da kan de enten legge om eller legge ned.

Beskjeden fra arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik er klar: Nå er det slutt på cowboyvirksomheten i bilpleiebransjen.

Ny godkjenningsordning

Mandag ved lunsjtider besøkte hun Frelsesarmeens Såpa bilpleie på Alna i Oslo. Der gir Frelsesarmeens arbeidstilbud til dem som av ulike årsaker har utfordringer med å komme inn i arbeidslivet, samtidig som de leverer bilpleie, stort sett til profesjonelle aktører.

I store, romslige og lyse lokaler var Tajik på plass for å høre mer om bedriften, og å presentere regjeringens nye godkjenningsordning for bilpleie.

Mellom nypolerte, glinsende biler forklarte hun hva som må til for at en bedrift skal kunne bli godkjent etter den nye ordningen, som trer i kraft fra 1. juli.

Ordningen innebærer at virksomhetene må dokumentere en rekke forhold, blant annet er det krav til bedriftshelsetjeneste og vernetjeneste, at de ansatte har skriftlige arbeidsavtaler og at de har avtaler som sikrer økonomisk kompensasjon ved yrkesskade.

Etterlengtet ordning

Tajik er helt klar på at en slik ordning er svært viktig. En rapport fra Samfunnsøkonomisk Analyse fra 2020 anslo at omfanget av svart omsetning innefor bilvask er mellom 200 og 650 millioner kroner årlig.

- Rapporten viser også at nesten seks av ti i bransjen mener det er liten eller ingen risiko for å bli oppdaget hvis man ikke driver sånn som man skal. Så behovet for å ta tak her er enormt, sier Tajik.

DEMONSTRASJON: Driftsleder Poul Heri Midjord viser Hadia Tajik hva de driver med på Såpa Bilpleie. Foto: Kristin Svorte / Dagbladet
DEMONSTRASJON: Driftsleder Poul Heri Midjord viser Hadia Tajik hva de driver med på Såpa Bilpleie. Foto: Kristin Svorte / Dagbladet Vis mer

Ordningen har vært etterlyst i flere år. Allerede høsten 2019 gikk Treparts bransjeprogram for bilbransjen sammen og sendte inn forslag til ny godkjenningsordning for bilvask. Forslaget var undertegnet av Fellesforbundet, Norges Bilbransjeforbund, Virke, Vegdirektoratet, Arbeidsgiverforeningen, Spekter og Arbeidstilsynet.

Med andre ord: Alle partene i arbeidslivet.

Dagbladet har gjentatte ganger de sju siste åra skrevet om de lovløse tilstandene i bilpleiebransjen.

Det er livredde polske ansatte, slaver, uverdige boforhold med utedo midt i bilvaskehallen og etterforskning av organisert kriminalitet.

Vanskelig å finne seriøse aktører

Bilforhandleren Erik Arnesen er Såpas aller største kunde. Konsernsjef Lars Erik Presterud samarbeidet med Frelsesarmeen for å få etablert Såpa, nettopp fordi de hadde behov for å få på plass en aktør de var sikre på hadde papirene i orden.

- Vi har tidligere brukt aktører i området her hvor det har vært litt uklare arbeidsavtaler og mye svart arbeid. Og det har ikke vært noe vi kan stå inne for, sier Presterud til Børsen.

- Så det har vært vanskelig, selv for dere som er proffe, å finne renhårige aktører?

- Ja, det har vært nesten helt umulig.

Presterud har tro på at ordningen vil føre til at man luker ut useriøse aktører.

FORNØYD: Konsernsjef i Erik Arnesen, Lars Erik Presterud, er svært fornøyd med at det nå blir ryddet opp i bilpleiebransjen. Foto: Kristin Svorte / Dagbladet
FORNØYD: Konsernsjef i Erik Arnesen, Lars Erik Presterud, er svært fornøyd med at det nå blir ryddet opp i bilpleiebransjen. Foto: Kristin Svorte / Dagbladet Vis mer

Konkurransefortrinn for de seriøse

Virke var lenge frustrert over at Solberg-regjeringen ikke fikk på plass ordningen arbeidslivet sto sammen om, og i desember 2020 refset Jonas Gahr Støre Solberg-regjeringen for å ikke ha fått ut fingeren.

Et halvt år seinere varslet daværende arbeidsminister Torbjørn Røe Isaksen at en ordning var på trappene, og nå er den altså her.

- I hvor stor grad er dette en videreføring av det Solberg-regjeringen begynte på, og i hvor stor grad har dere lagt til egne ting, Tajik?

- Dette er noe Arbeiderpartiet har etterlyst i opposisjon, og noe jeg er veldig stolt over at vi kan gjennomføre når vi er i posisjon. Det skal ikke være noen tvil om at Arbeiderpartiet ønsker å gjennomføre en storrengjøring i arbeidslivet.

Hun tror dette gir de seriøse aktørene et konkurransefortrinn, ved at de ikke er nødt til å konkurrere med virksomheter som er villige til å dumpe lønns- og arbeidsvilkår for å tyne egen profitt.

- Det er i denne retningen vi vil at arbeidslivet skal utvikle seg, nemlig at man konkurrerer på inneholdet i tilbudet, kompetansen eller måten man løser oppgavene på, ikke at man konkurrerer på lønns- og arbeidsvilkår. Det er ikke bra for arbeidstakerne, for man risikerer liv og helse, og det er heller ikke bra for oss som samfunn, fordi det svekker landets produktivitet, slår Tajik fast.

- Så nå skal dere ta kjeltringene?

- Ja, det skal vi, svarer Tajik kontant.

SAMTALE: Hadia Tajik slår av en prat med daglig leder ved Såpas Pål Henriksen (t.v.) og daglig leder ved Freselsarmeens rusomsorg, Frode Woldsund, som begge hintet til at regjeringen godt kunne bidra med litt midler til driften. Foto: Kristin Svorte / Dagbladet
SAMTALE: Hadia Tajik slår av en prat med daglig leder ved Såpas Pål Henriksen (t.v.) og daglig leder ved Freselsarmeens rusomsorg, Frode Woldsund, som begge hintet til at regjeringen godt kunne bidra med litt midler til driften. Foto: Kristin Svorte / Dagbladet Vis mer

- Blir dyrere

Daglig leder Pål Henriksen ved Såpa Bilpleie snakker stolt om arbeidsplassen til ministeren. Her tar de inn dem som faller utenfor, og som av ulike grunner sliter med å tilpasse seg arbeidslivet.

- Vi leverer hovedsakelig til proffmarkedet, men kommer det privatkunder så ønsker vi å ta de også for at de skal få muligheten til å vaske bilene sine et sted hvor de vet at arbeidskontraktene er i orden, og moms og avgifter er betalt. Det er rene lokaler, og selvfølgelig et proft resultat, sier Henriksen.

Også han er glad for at godkjenningsordningen kommer på plass, og påpeker samtidig hva som blir konsekvensen av det for forbrukerne.

- For kunden så vil det nok bety at prisene går opp. Du får ikke vasket bilen for 2-300 kroner lenger. Vi er nok vant til å betale for lite for bilpleie, folk vil ikke betale seks-sju hundre kroner for det, sier Henriksen og fortsetter:

- Hvis alle kommer inn i den ordningen så vil prisene gå opp, men også kompetansen vil økes, og stoltheten i bransjen også. Det vil gjøre at de ansatte har en ordentlig arbeidskontrakt, og at bedriftene betaler moms og avgifter og har papirene i orden

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer