Norsk gründereventyr:

- Nå trykker vi på salgsknappen

Det norske selskapet lager haler og pannebånd til en gruppe «tilsvarende verdens femte største religion».

COSPLAY: Den norske gründerbedriften Cosgear selger blant annet en hale som gjør kostymene enda mer realistiske. Nå ønsker selskapet å etablere seg på gigantmarkedet i Asia. Video: Youtube/Costail. Reporter: Marie Røssland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Det høres morsomt og kanskje litt rart ut når man først hører om det, sier Vilde Bergan, gründer og daglig leder i Cosgear, til Børsen.

Stadig flere får øynene opp for fenomenet cosplay.

  • Cosplay er en hobby og performancekunst der folk kler seg ut som sine favorittkarakterer fra blant annet gaming, fantasy og japansk anime.
  • Betegnelsen «cosplay» er en sammensetning av de engelske ordene costume, «drakt» og roleplay, «lek, spill eller skuespill».
  • Det skal finnes rundt 130 millioner cosplayere på verdensbasis.

- Mye penger

- Det betyr at hvis man skulle rangert det blant verdensreligionene er det den femte største. Det er mye penger og ressurser i det. I 2017 ble det brukt 151 milliarder kroner på cosplay-markedet globalt, sier Bergan.

Hun skyter inn at målet med cosplay er å lage så realistiske og imponerende kostymer som mulig.

- Cosplayere mangler tekniske ferdigheter til å lage teknologi som løfter kostymene deres til et nytt nivå. Det er her vi i Cosgear kommer inn, sier Bergan.

Norsk gründereventyr

Gründereventyret begynte for tre år siden, på NTNUs entreprenørskole.

- Etter en av mange runder på campus, kom vi over professor i menneske-maskin-interaksjon, Dag Svanæs. Han hadde laget en prototyp av en autonom hale. Det syntes vi var gøy, og måtte teste kommersialiseringspotensial for. Da fant vi cosplay-markedet, som var nytt for oss da.

COSGEAR-TEAMET: Hans Hagenes Bøe, Vetle Slagsvold Øien, Vilde Bergan, Ole Kristian Hartvedt Knudsen og Joar Andreas Gjersund. Foto: Katrix Media
COSGEAR-TEAMET: Hans Hagenes Bøe, Vetle Slagsvold Øien, Vilde Bergan, Ole Kristian Hartvedt Knudsen og Joar Andreas Gjersund. Foto: Katrix Media Vis mer

Nå teller selskapet seks «og en halv» ansatte. Kontoret er i Oslo, mens produksjonen skjer i Trondheim.

- Det er tre stykker på markeds og forretningssiden, og tre som jobber med produksjonsoppsett. I tillegg til en cosplay-influencer som jobber 50 prosent med innholdsproduksjon.

Lager menneskehaler

Cosgear lager flere produkter, deriblant en autonom hale, kalt «Costail» som beveger seg etter kroppens bevegelser. De første ble solgt i fjor, koster 229 dollar (cirka 1930 kroner). Til nå er det solgt 1 200 stykker til kunder i 25 forskjellige land.

- Hittil har vi hatt inntekter på rundt 3 millioner kroner. Men ser jo betydelig forskjell i første kvartal 2021, i forhold til 2020. Der er det en økning på 280 prosent.

ELEKTRONISK HALE: Inne i den batteridrevne halen er det teknologi som gjør at den beveger seg naturlig i takt med kroppens bevegelser. Her demonstrert av modellen Whitespring Cosplay. Foto: Katrix Media
ELEKTRONISK HALE: Inne i den batteridrevne halen er det teknologi som gjør at den beveger seg naturlig i takt med kroppens bevegelser. Her demonstrert av modellen Whitespring Cosplay. Foto: Katrix Media Vis mer

Corona-året 2020 bød på utfordringer, men med produksjon i Norge unngikk de trolig en del forsinkelser. Siden coronakrisen har flyttet cosplay til sosiale medier i større grad, retter de nå fokus mot ansikt.

- Vi har derfor lansert et magnetisk pannebånd som gjør at man enkelt kan feste ører og horn på hodet. Pannebåndet kan ligge under en parykk, og har en magnetbase, sånn at man kan «smacke» ting rett utenpå parykken.

Satser

Flere har sterkt tro på konseptet. Siden oppstart i 2018 har Cosgear mottatt 1,625 millioner kroner i tilskudd gjennom ulike ordninger. De har også fått 1,7 millioner fra Innovasjon Norge, og et lån på én million.

I 2019 hentet de inn 750 000 gjennom en investeringsrunde.

Tirsdag henter selskapet inn frisk kapital gjennom «crowd funding». Målet er å hente seks millioner kroner fra private investorer.

En drøy halvtime etter at kampanjen startet tirsdag, har de sikret 4,3 millioner fra investorene.

- Det ruller raskt oppover, det er veldig gøy, kommenterer Bergan.

- Vi har fått utrolig mye interesse fra investorer, som mener ideen er kul og spennende. Ambisjonen vår er å bli et verdensledende brand på cosplaymarkedet. Investorer kan bli med på en sterk vekst.

Bergan forteller at 2020 var et etableringsår, der de ønsket å få fotfeste i det vestlige markedet. Nå kommer en skaleringsperiode, der utvidelse til flere land står for tur.

- Vi får produktanmeldelser og tilbakemeldinger på at ting funker, og får derfor mer igjen for hver krone vi bruker på markedsføring nå, enn vi gjorde i fjor, sier Bergan.

I Asia, og Japan spesielt, er cosplaymarkedet stort. Det er dette markedet selskapet nå sikter seg inn på, ifølge Bergan. Hun skyter inn:

- Nå trykker vi på den store salgsknappen.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer