Det sprudler av Vinmonopolets salgstall dagen før nasjonaldagen.
- Totalt har vi solgt 980 000 liter i løpet av dagen. Det gjør 16. mai til årets travleste dag så langt. Det er en årsrekord som kommer til å stå seg helt fram mot julestria, sier pressesjef Jens Nordahl i Vinmonopolet til Børsen.
- Hvor travelt er egentlig dette?
- Vi er nært, men ikke helt som en dobbelt fredag. En nærmere sammenlikning er som en torsdag og en fredag til sammen.
- Men ingen all-time-rekord?
- Salgsrekord i antall liter noterte vi under pandemien. Den er uslåelig, for da var det, som vi husker, null taxfree, null grensehandel og svært begrenset uteliv. Det er ellers interessant å notere seg at det var en jevn kundestrøm gjennom hele dagen, uten uvanlig lange køer. Det tyder på at nordmenn er blitt flinkere til å planlegge innkjøpene. Vi tror det er en vane som sitter igjen fra pandemien.
Rødpreget uke
Av salgstallene kan man ellers se for seg at champagnefrokost først og fremst er et byfenomen.

Flyttesøknad vekker harme
- På landsbasis er 20 prosent av salget i dag musserende vin, mot normalt 10 prosent en vanlig vårdag. Rekorden er på 24 prosent. Jeg tror grunnen til at vi endte under dette nivået nå i år, er at mange også handlet inn til den påfølgende helligdagen 18. mai, sier Nordahl.
- Så Kristi himmelfartsdag ødela for salgsmessig boblerekord?
- Det kan du godt si. Ellers er det kjempestore variasjoner. I enkelte butikker utgjør rødvin hele 45 prosent av totalsalget i dag. Mens musserende utgjør hele 35 prosent av salget i sentrumsbutikkene i Oslo, Bergen og Trondheim, forteller pressesjefen.
Alt i alt regner han med at inneværende uke vil nærme seg - men ikke overgå - påskesalget i volum.
- Spesielle anledninger
Salgstallene faller ellers sammen med makrotrenden lett og lyst.

Årets travleste: - Ellevilt
- Det handler om at flere foretrekker færre kalorier, mindre sukker og mindre alkohol. Hvitvin, musserende, øl og alkoholfritt vokser i andel, mens rødvin, hetvin og brennevin faller, sier Nordahl.
Og nettopp hvitvin har notert en spesiell salgstopp denne 16. mai.
- Et pussig knippe butikker er hvitvin største kategori, nemlig Vinderen i Oslo, Drangedal i Telemark og Tysnes i Hordaland. Det er veldig uvanlig, og ikke helt enkelt å forklare. Vinderen har riktig nok en slags hvitvinstradisjon og i Tysnes spiller kanskje hyttefolkets planer om å dra på fisketur en viss rolle. For Drangedal har jeg ingen teori. Det forblir et artig mysterium man kan bruke nasjonaldagen til å gruble over!
At musserende dobler salget fra en vanlig vårdag, er som forventet, forteller Nordahl:
- Vi vet at langhelger og ferier ofte gir økt salg. Påske, sommerferie og jul våre tre store salgstopper. Så har musserende vin tre avvikende salgstopper, sier Nordahl, og ramser opp:
- 17. mai, midten av juni (høysesong for bryllup og avsluttede høyere utdanning) og romjula (altså før nyttårsaften).
- Dette tyder på at musserende vin er noe folk henter fram når de skal feire noe helt spesielt. Det er for spesielle anledninger.