For ganske nøyaktig et år siden rykket russiske styrker inn i Ukraina med full kraft. Vesten svarte nærmest umiddelbart med knallharde økonomiske straffetiltak.
Sanksjonspakkene som det siste året har kommet på løpende bånd, har som formål å svekke Russland og president Vladimir Putins krigsmaskin.
- Hardt press
Blant de hardest rammede næringene er russisk luftfart.
- Det er ingen tvil om at russisk luftfartsindustri er under hardt press, og det blir mer komplisert å holde flyene i lufta for hver dag som går, sier flyanalytiker i WinAir, Hans Jørgen Elnæs, til Børsen.
Russiske flyselskap får ikke fly i vestlig luftrom. Sanksjonene gjør også at russisk luftfartsindustri ikke får noen reservedeler eller teknisk kompetanse fra vestlige land, påpeker han.
Krisegrep
I august begynte russiske flyselskap å demontere andre fly for å sikre seg reservedeler, såkalt kannibalisme, ifølge Reuters. Det var for å sikre de utenlandskbygde flyenes luftdyktighet i hvert fall ut 2025.
Russlands luftfartsnæring begynner å slå sprekker og får stadig flere problemer, skriver Radio Free Europe/Radio Liberty.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger