For ganske nøyaktig et år siden rykket russiske styrker inn i Ukraina med full kraft. Vesten svarte nærmest umiddelbart med knallharde økonomiske straffetiltak.
Sanksjonspakkene som det siste året har kommet på løpende bånd, har som formål å svekke Russland og president Vladimir Putins krigsmaskin.
- Hardt press
Blant de hardest rammede næringene er russisk luftfart.
- Det er ingen tvil om at russisk luftfartsindustri er under hardt press, og det blir mer komplisert å holde flyene i lufta for hver dag som går, sier flyanalytiker i WinAir, Hans Jørgen Elnæs, til Børsen.

NRK tapte vannskadesøksmål
Russiske flyselskap får ikke fly i vestlig luftrom. Sanksjonene gjør også at russisk luftfartsindustri ikke får noen reservedeler eller teknisk kompetanse fra vestlige land, påpeker han.
Krisegrep
I august begynte russiske flyselskap å demontere andre fly for å sikre seg reservedeler, såkalt kannibalisme, ifølge Reuters. Det var for å sikre de utenlandskbygde flyenes luftdyktighet i hvert fall ut 2025.
Russlands luftfartsnæring begynner å slå sprekker og får stadig flere problemer, skriver Radio Free Europe/Radio Liberty.

Ingrediens-sjokk: - Er dere fulle?
De viser til sju uventede hendelser bare i år - de fleste av mekanisk art - der fly har blitt omdirigert, forsinket eller kansellert. Hendelsene er også omtalt av Moscow Times.
Ifølge Radio Liberty bønnfalt en transport-tjenestemann på Russlands østkyst myndighetene i Moskva i fjor høst:
«Vi trenger nye passasjerfly, fordi våre nåværende fly vil ikke kunne fly mer etter i år».

Tappes for penger: - En skam
Ifølge den russiske avisa Kommersant sluttet minst ni flyselskaper å fly i 2022. Fire av dem fordi det russiske flysikkerhetsorganet Rosaviatsia trakk tilbake luftdyktighetsbeviset deres.
- Nærmer seg veggen
Mye kan med andre ord tyde på at det brenner kraftig under føttene på luftfartsnæringen i landet.
Da Børsen snakket med Elnæs i fjor, sa han at russisk flyindustri på et eller annet tidspunkt ville møte veggen.
- De nærmer seg veggen for hver dag som går, men så lenge det finnes fly som det kan «plukkes» deler fra, som kan brukes på andre fly, så vil det være mulig å holde et begrenset flytilbud i gang på russisk innenriks og de utenriksrutene som russiske flyselskap kan operere på, sier Elnæs i dag.

Russisk exit: - Pengene er tapt
Selv om russiske flyselskap ikke kan fly selv, eller blir satt på bakken, vil ikke internasjonal trafikk stoppe opp, ifølge Elnæs. Det er flere ikke-russiske flyselskap som har ruter til og fra landet.
- Er det trygt å fly i Russland nå?
- Jeg hadde ikke satt meg på et fly fra et russisk flyselskap. Derimot er det nok lite risiko for ikke-russiske flyselskap som overflyr russisk luftrom. Lufttrafikktjenestene, som flygeledere og liknende, fungerer så vidt jeg vet mer eller mindre som normalt i Russland.