Prisene stiger på det meste. Årets juletrær er ikke noe unntak.
Bransjeorganisasjonen Norsk Juletre, som er tilknyttet NHO, forteller om dyrere innkjøpspriser for juletreselgere i år. De anslår at årets juletrær derfor kan bli så mye som sju-åtte prosent dyrere enn i fjor.
- Innkjøpsprisen på trær fra salgsleddet til de som skal selge på torgene, har gått opp med sju-åtte prosent. Det gjør nok at utsalgsprisen til forbrukerne vil øke med omtrent det tilsvarende uten at torgselgerne får en økt fortjeneste, sier Heidi Amundsen, daglig leder i Norsk Juletre, til Børsen.
Hun beskriver hvordan produksjonen og salget av juletrær er rammet av den generelle prisstigningen. Utgiftene til emballasje og spesialpaller av tre har blant annet økt med nesten 40 prosent.
- Alt går opp
- Utgiftene til lønn øker nå mer i nesten alle bransjer, og ofte er lønn den største utgiften for en god del juletreproduksjon og salgsledd, sier Amundsen.
For selgerne er også utgiftene blitt større.
- Vi ser særlig at transportutgiftene har gått opp. Mange har også fått økte utgifter til leie av plassene sine. På en del av plassene er det også strøm, og strømprisen har også økt. Alt går opp, og sånn sett må selgerne også øke utsalgsprisen, forklarer Amundsen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger