Julehandel:

Nedslående beskjed: Varsler julesmell

Nordmenn står i fare for å møte økte priser og tomme butikkhyller under juleshoppinga. Nå advarer norske gigantkjeder som Europris, Nille og Coop.

UROLIG MARKED: Desember måned er for mange et pengesluk. Nå advares det om at årets juleshopping kan bli dyrere enn vanlig. Her fra Torggata i Oslo. Foto: Sara Estiri / Dagbladet
UROLIG MARKED: Desember måned er for mange et pengesluk. Nå advares det om at årets juleshopping kan bli dyrere enn vanlig. Her fra Torggata i Oslo. Foto: Sara Estiri / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det risikerer å bli alt annet enn en gledelig jul for lommeboka, skal man tro markedssituasjonen drøye to måneder før desember.

Fraktforstyrrelser, produksjonsutfordringer og kaos ved verdens havneknutepunkter har ført til forsinkelser, delvis tomme butikkhyller og økte varepriser.

Særlig truet er årets julehandel, hvor internasjonale aktører nå slår full alarm. Den trøblete situasjonen har skutt fraktkostnadene til himmels. Det får både varehandelen - og forbrukerne - svi kraftig for.

- Vi har ikke annet valg enn å øke prisene. For trær blir det en gjennomsnittlig økning på 20 prosent, sier Mac Harman, administrerende direktør i Balsam Hill, til CNN.

Skyhøy prisøkning

Selskapet spesialiserer seg på salg av kunstige juletrær og juledekorasjoner, og omsetter vanligvis for 200 millioner dollar årlig. Nå risikerer Balsam Hill - i likhet med andre aktører - å gå på en gigantsmell.

- Selv da (med prisøkningen på trær, journ.anm.) vil ikke salget dekke over tapet vi lider, fordi vi betaler 300 prosent mer per fraktcontainer i år, fortsetter Harman.

OVER BORD: Mye gikk tapt da dette skipet mistet nesten 2000 containere i Stillehavet 30. november 2020. Video: HIDEMURA Vis mer

For butikkjedene som ikke allerede har sikret varebestillingen opp mot jul, kan situasjonen bli ekstra krevende.

Europris: - Må være forberedt

Administrerende direktør i Europris, Espen Eldal, mener kjeden er godt forberedt, men advarer om at det kan komme prishopp på enkelte varer.

- Norske forbrukere må være forberedt på at julepynt, elektronikk og tekniske produkter vil gå opp i pris i år. Det skyldes blant annet økte fraktpriser og mangel på halvledere. Vi har ikke finregnet på dette, men man kan forvente at noe blir dyrere, sier Europris-sjefen til Børsen.

- UTFORDRINGER: Europris-sjef Espen Eldal mener man kan forvente at enkelte varer vil gå opp i pris som følge av situasjonen i det globale fraktmarkedet. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
- UTFORDRINGER: Europris-sjef Espen Eldal mener man kan forvente at enkelte varer vil gå opp i pris som følge av situasjonen i det globale fraktmarkedet. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Vis mer

Eldal mener imidlertid at forbrukerne ikke trenger å bekymre seg for tomme butikkhyller hos lavpriskjempen.

- Det er et press på produksjonskapasiteten i Østen. Det har skapt utfordringer på den måten at vi har måttet bestille varer langt tidligere enn i en normalsesong. På samme tid har det sikret at varene våre enten allerede er på lager, eller på vei.

Coop: - Vanskelig å anslå

Coop peker også på at mangelen av containere har ført til en krevende leveringssituasjon fra Østen. Nå forbereder stormarkedskjeden seg på at prisene kan gå opp.

- PRISØKNING VIL VARIERE: Kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen, forklarer at økte fraktkostnader kan påvirke prisene. Foto: Coop
- PRISØKNING VIL VARIERE: Kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen, forklarer at økte fraktkostnader kan påvirke prisene. Foto: Coop Vis mer

- Selv om dette er varer som ble bestilt for over ett år siden, stort sett fra Kina, vil de økte fraktkostnadene nødvendigvis kunne påvirke prisene. Hvor mye er vanskelig å anslå, sier Coops kommunikasjonssjef Harald Kristiansen.

Han peker på at konkurransen i markedet også vil påvirke sluttsummen på kassalappen.

- Prisøkningen vil i tillegg kunne variere fra produkt til produkt etter hvor stort volumet er. Men vi har god oversikt over situasjonen og skal ha nok varer til alle som skal handle i Coops butikker inn mot jul, forsikrer han.

Nille: - 40-50 prosent forsinket

Nille-sjef Kjersti Hobøl opplyser at kjeden er i en svært uoversiktlig situasjon knyttet til leveranser.

- Vi - som alle andre - opplever forsinkelser og ekstrem økning i fraktkostnader. Slik det ser ut nå, er mellom 40-50 prosent av varene våre fram mot jul forsinket. Vi har imidlertid et godt håp om at de fleste rekker fram i tide, sier hun.

FORSINKEDE LEVERANSER: Nille-sjef Kjersti Hobøl mener det kan være lurt å starte julehandelen tidlig i år. Foto: Berit Roald / NTB
FORSINKEDE LEVERANSER: Nille-sjef Kjersti Hobøl mener det kan være lurt å starte julehandelen tidlig i år. Foto: Berit Roald / NTB Vis mer

- Vil høye fraktkostnader føre til økte priser?

- Det er en fortløpende vurdering. Heldigvis har vi en del leverandører fra Norge og Europa, så foreløpig klarer vi oss.

- Risikerer kundene å møte tomme hyller?

- La meg bare si at det kan være lurt å begynne julehandelen tidlig i år, særlig hvis du er på utkikk etter spesielle varer. Vi gjør imidlertid alt vi kan for at det skal bli en ordentlig jul hos Nille også i år.

Clas Ohlson: - Vanskelig

Clas Ohlson har - i likhet med de andre norske kjedene - lagt sine bestillinger uvanlig tidlig i år. Kjeden kan verken bekrefte eller avkrefte om kundene vil møte høyere priser på deres juleprodukter.

- Det er vanskelig å spå eventuelle utfordringer knyttet til framtidige leveranser, sier pressekontakt for Clas Ohlson Norge, Camilla Tully, til Børsen.

- VARER PÅ VEI: Clas Ohlson mener det er umulig å gi et anslag på eventuell prisøkning på varer. Her illustrert ved en Clas Ohlson-butikk i Oslo sentrum under romjulssalget. Foto: Heiko Junge / NTB
- VARER PÅ VEI: Clas Ohlson mener det er umulig å gi et anslag på eventuell prisøkning på varer. Her illustrert ved en Clas Ohlson-butikk i Oslo sentrum under romjulssalget. Foto: Heiko Junge / NTB Vis mer

- Hvor mange prosent prisøkning kan eventuelt forbrukerne forvente?

- Det er umulig å gi et anslag på dette, da prissetting er en dynamisk prosess. Det varierer også fra varegruppe til varegruppe.

- Hva slags produkter står eventuelt i fare for å bli utsolgt hos dere?

- Det er umulig å si. Per nå har vi julevarer på vårt hovedlager og mer på vei. Hva framtidige leveranser, effekter av at andre kan være utsolgt, kundepreferanser eller hva som blir årets trend, er vanskelig å spå. Man vil alltid bli utsolgt for noe og ha igjen noe annet. Det gjelder i normalår også.

Ikea: - Lavere kvantitet

En aktør som på sin side garanterer kundene at man ikke skal møte økte priser på julesortimentet, er varehusgiganten Ikea. De rammes likevel av noen forsinkelser.

- Det ekstra julesortimentet bestilles omtrent ett år i forveien, og varene kommer hovedsakelig fra Asia. Vi vet at nesten hele julesortimentet er blitt sendt, men grunnet transportutfordringer fra Asia blir varene litt forsinket inn til våre varehus, sier Ikeas kommersielle direktør Eja Tuominen, og fortsetter:

- Vi planlegger likevel å bygge opp juletorg i oktober. Noen av disse kommer med litt lavere kvantitet, men det vil bli mye å velge mellom for våre kunder i god tid før julefeiringen starter. Vi vil ikke øke prisene på julesortimentet.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer