«En pågående hendelse forårsaker mislykkede transaksjoner for netthandel og på terminaler i Norge. Undersøkelser pågår», heter det i den korte meldingen på nettsidene til betalingsgiganten Nets.
Pressesjef Peter Glüsing understreker overfor Børsen at «pågående hendelse» ikke er en omskriving av noen form for cyberangrep.
- Det skal du ikke trenge å spekulere i. Det er for tidlig å si noe om årsaken, men det er ikke et angrep. Det er et internt anliggende, som alle tilgjengelige mannskaper jobber med å løse, sier Glüsing.
Køkaos
Mandag ettermiddag, dagen før 17. mai, er det altså ikke mulig å betale med kort i terminaler i norske butikker.
Kunder må enten veien via minibanken, eller ty til en tidkrevende løsning med offline-betaling og signatur. Resultatet er lange køer på det som er en av årets travleste handledager.
- Vi er rammet av driftsforstyrrelser på betalingsterminaler. Vi arbeider med å rette feilen, som altså ligger hos Nets, sier Glüsing til Børsen.
Intet anslag
- Er det mulig å si noe om hvor lenge dette vil vare?
- Jeg kan dessverre ikke gi noe anslag på når dette er løst. Alle tilgjengelige mannskaper er på saken. I mellomtida er det mulig å betale med offline-løsning, sier Glüsing.
Rådgiver Herman Ringstad i Nasjonal sikkerhetsmyndighet, har lite å tilføye:
- NSM er kjent med saken, men har ingenting å legge til akkurat nå, opplyser rådgiver i NSM, Herman Ringstad, til Børsen.