Nettgigant advarer: - Har eksplodert

Slår svindelalarm som følge av nordmenns økte netthandel.

ØKT NETTHANDEL: Som følge av stengte butikker, har netthandelen skutt i været. Nettgigant advarer om den dystre baksiden. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
ØKT NETTHANDEL: Som følge av stengte butikker, har netthandelen skutt i været. Nettgigant advarer om den dystre baksiden. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tall fra SSB viser at nordmenn handler på nett som aldri før.

- Bruk av kort på nett har skutt i været, mens den stedlige bruken av de internasjonale betalingskortene gikk ned. Dette har helt klart med coronatiltakene å gjøre, sier Anne Frøberg i Statistisk sentralbyrå (SSB) til Børsen.

Byks

I fjor utgjorde netthandel brorparten av alle transaksjoner. Frøberg viser til noen av SSBs funn:

  • I 2. kvartal 2020 gikk 59 prosent av transaksjonene og 54 prosent av beløpet fra nordmenns internasjonale betalingskort til netthandel.
  • I samme periode i 2019 var tallene henholdsvis 43 og 41 prosent.
  • I 3. kvartal 2020 var den stedlige handelen (å fysisk dra kortet) igjen større, uten at dette satte noen demper på netthandelen. Da gikk 56 prosent av betalingene og 51 prosent av omsetningen mot nettsteder.

- Vi ser et mønster, i takt med hvordan samfunnet har åpnet og lukket seg, sier Frøberg.

Slår alarm

Samtidig viste en undersøkelse gjennomført av NorSiS at mer enn 5 prosent av befolkningen, cirka 300 000, i løpet av et år har blitt utsatt for svindel som har gitt dem økonomiske konsekvenser.

SVINDEL: Det florerer av svindelforsøk om dagen. Vi gir deg oversikt over de mest vanlige. Foto: Shutterstock/NTB: Klipp: Tobias Fjeldvang. Reporter: Embla Hjort-Larsen. Foto: NTB Vis mer

PayPals sjef i Norden, Jonas Breding, mener tallene er oppsiktsvekkende.

- Før pandemien antok vi at netthandelen skulle ta igjen den fysiske handelen først om tre til fem år. Men det har allerede skjedd nå, sier Breding til Børsen.

PayPal har 1,1 millioner aktive kunder i Norge, og nesten dobbelt så mange registrerte brukere.

Breding mener det er grunn til å slå alarm, når så mange flere nå handler på nett.

- Vi ser at der pengene er, er også de kriminelle. I dette øyeblikk foregår det flere hundre nettsvindelforsøk over hele Norge, sier Breding og legger til at internett har åpnet for helt andre muligheter enn tidligere.

- Folk sitter organisert og forsøker å svindle i stor skala. Kanskje fra et helt annet sted, i en annen tidssone.

ROPER VARSKO: PayPals sjef i Norden, Jonas Breding. Foto: PayPal
ROPER VARSKO: PayPals sjef i Norden, Jonas Breding. Foto: PayPal Vis mer

- Flere eldre på nett

Breding sier at antallet eldre som handler på nett har tatt seg kraftig opp: De på 60 år og oppover handler like mye på nett som de yngre, sier han.

- Situasjonen var en helt annen for bare tre år siden, sier Breding, og skyter inn:

- Det er gjerne de eldre som blir utsatt for «phishing», som er «fisking» etter sensitiv informasjon, som passord eller kredittkortnummer.

Han sier eldre i større grad har en tendens til å stole på myndigheter og autoriteter.

- En godt gjennomført «phishing-mail» fanger mange eldres interesse. Og mange går i fellen ved å trykke på dem. Mange blir lurt til å oppgi kortinformasjon. Det er viktig å huske på at verken myndigheter eller en respektabel bedrift ville bedt om sensitiv informasjon på nett.

Unge menn

Breding trekker fram en annen gruppe, som han mener er ekstra utsatt for å bli lurt på nett.

- Vi ser også at yngre mennesker, spesielt menn, er utsatt for bedrageri på nett. Det har trolig sammenheng med at unge menn er mer risikovillige. Mange unge tenker hele tida «risk-reward», eller risiko og gevinst. Det kan være bitcoin-svindel, gavesvindel eller mulighet til lettjente penger.

Den tidligere nevnte NorSiS-undersøkelsen viser også at unge er utsatt. Hele 15 prosent i aldersgruppen 15 til 34 år har gått på en svindelsmell, med økonomiske konsekvenser, i løpet av et år.

- I mange tilfeller blir man bare bedt om å sende en liten sum, som 50 kroner. Derfor tenker mange unge: «Det er liten risiko og høy mulig gevinst. Jeg tar sjansen», sier Breding.

- Har eksplodert

Men ifølge Breding er risikoen enorm så fort man har levert ut kortinformasjonen til en mottaker med tvilsomme hensikter.

- Veldig få i dag sjekker for eksempel Facebook-innsamlinger fra venner. Det er veldig vanlig å tenke: «Det er jo bare 100 eller 500 kroner». Men det kan fort bli mye mer, om det er svindlere bak innsamlingen og de får tak i kortinformasjonen.

- Vi ser utrolig mange ulike typer svindel, det har bare eksplodert den siste tida. Det er viktig å huske på to ting: Låter dette for bra til å være sant, er det gjerne det. Ha i tillegg et kritisk øye, dobbel- og trippelsjekk.

SVINDEL: DNB advarer mot en ny svindel, «Olga-svindel». Foto: Shutterstock / NTB Scanpix. Reporter: Marie Røssland / Dagbladet Vis mer

Føler seg dumme

Trude Talberg-Furulund i NorSiS, som sto for undersøkelsen, sier det antakelig er store mørketall når det gjelder nettsvindel.

- Det er ganske umulig å vite hvor mange som egentlig rammes, det er nok store mørketall, fordi du føler deg jo dum når du blir lurt og da er det ofte lite fristende å fortelle noen om det.

- Vi håper at det grepet med å kreve BankID ved nettkjøp skal få bukt med en del svindel. Det gjør handel sikrere. Det er nytt i år for netthandlere fra Europa.

Samtidig advarer Talberg-Furulund om at dette ikke gjelder for handel på sider utenom EU/EØS.

- I tillegg anbefaler vi alltid å undersøke om nettbutikken man handler fra er en seriøs aktør, uansett hvor den opererer fra. Det kan du gjøre på ulike måter, for eksempel på en søkemotor, via kundeanmeldelser eller liknende.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer