Nettriking «slettet» fra nettet

De kinesiske influenserne solgte for milliarder hver november, men plutselig var de borte.

FORSVANT: Etter å ha tjent store penger på salg av varer via livstreaming på nettet, fikk Huang Wei et gigantisk skattekrav fra kinesiske skattemyndigheter. Så forsvant hun fra nettet. Foto: Chinatopix via AP / NTB
FORSVANT: Etter å ha tjent store penger på salg av varer via livstreaming på nettet, fikk Huang Wei et gigantisk skattekrav fra kinesiske skattemyndigheter. Så forsvant hun fra nettet. Foto: Chinatopix via AP / NTB Vis mer
Publisert

Ti milliarder norske kroner. Det var summen en av Kinas mest kjente influensere, Huang Wei, bedre kjent som Viya, solgte for i løpet av en livestreamingseanse på 14 timer i november i fjor, skriver Bloomberg.

Der solgte hun alt fra sjampo til skjerf som en del av den kinesiske netthandelsfesten «de singles dag» - som for lengst har est ut fra en dag til to uker.

Kardashian-samarbeid

Kjøpsfesten kan sammenliknes med Vestens Black Friday og Black Week, og i fjor ble det anslått at millioner av kjøpskåte kinesere brukte rundt 1300 milliarder norske kroner i løpet av den to uker lange handlefesten.

Nevnte Wei var svært kjent innenfor livestreamingsektoren av handelen, og har samarbeidet med blant annet superkjendisen Kim Kardashian om å selge 15 000 av Kardashians parfymeflasker i løpet av bare noen minutter.

Det er likevel ikke til å komme fra at Kina ikke er det landet der man sitter tryggest på rikdommen sin, for de seinere åra har den mektige lederen Xi Jinping gått inn for å begrense opphopning av rikdom hos enkeltpersoner.

Det har blant annet ført til at de kinesiske styresmaktene har gått etter noen av de største navnene, kanskje spesielt innen netthandel.

Gikk etter Kinas rikeste

Det mest kjente eksempelet på dette er da Kinas den gang rikeste mann, Jack Ma, og hans finansteknologikjempe Ant Group planla en dobbel børsnotering i Shanghai og Hongkong.

Det ble beskrevet som den potensielt største børsnoteringen i verdenshistorien, men 4. november i 2020 ble det bråstans. Kinesiske myndigheter begrunnet det med at det var «store problemer».

Denne avgjørelsen kom i kjølvannet av at Jack Ma, som også eier den kinesiske netthandelgiganten Alibaba, hadde kritisert både det klassiske banksystemet og Kina. Det tok flere måneder før Ma dukket opp i offentligheten igjen, og siden har han ligget lavere i terrenget.

Imperiet lagt i ruiner

En som også har forsvunnet fra offentligheten, og kanskje aller viktigst, Internett, er Viya.

For henne ble hele netthandelimperiet lagt i ruiner i desember i fjor, da kinesiske skattemyndigheter krevde henne for en sum tilsvarende nærmere to milliarder norske kroner i restskatt, forsinkelsesgebyr og bøter.

Viya beklaget, men har siden ikke blitt sett på nettet.

Hun var en viktig del av den kinesiske salgsfesten som siden oppstarten i 2009 har knust salgsrekorder hvert eneste år. I år ser den voldsomme veksten ut til å stoppe opp.

En nedgang i forbrukertilliten som følge av stadige covid-nedstengninger og kinesiske myndigheters harde linje overfor nettselskaper, har allerede lagt en demper på feststemningen.

Likevel er det fraværet av de mest kjente influenserne som trolig vil merkes best. Livestreaming har nemlig blitt en viktig inntektskilde for dem som selger mat og klær. Det skjedde ved at millioner av forbrukere kjøper produkter direkte gjennom medieplattformer og samhandler direkte med salgsverter - som Viya.

Dempet kjøpsfest

Nå ser det ut til at kundene er mer forsiktige. Omtrent 75 prosent av dem sier at de vil se en livestream eller kjøpe varer gjennom en slik salgskanal i år. Selv om det høres mye ut er det en nedgang fra 97 prosent for ett år siden.

Ifølge rapporten fra konsulentfirmaet AlixPartners oppgir en del kjøpere at negative nyheter knyttet til salgsverter har gjort dem mindre lystne på å kjøpe.

- De siste åra har livestreaming gitt merkevarer en mulighet til å raskt bli kjente og få økt salg. Men med fallet til superstjernene som livestreamer, jobber nå merkevarene med å utvikle sine egne livestreamstudioer, for å kutte bånd til influenserne, sier Dave Xie ved konsulentfirmaet Oliver Wyman.

Det er den kinesiske netthandelsgiganten Alibaba som står bak netthandelfesten. Det som begynte med en enkelt dag med salg, er nå en nær to uker lang kjøpefest på markedsplassene Taobao og Tmall.

Salgskjendiser i trøbbel

Tidligere år har Alibaba brukt Viya og en annen netthandelstjerne, Li Jiaqi, bedre kjent som Austin, som trekkplaster under det såkalte forsalget. De var kongen og dronningen av salg via livestream. Men slik blir det ikke i år. I år har de blitt tvunget til å abdisere, ifølge Reuters.

Viya er som nevnt sporløst borte fra nettet, mens Austin, omtalt som «leppestiftkongen», tidligere i år plutselig forsvant i tre måneder, sannsynligvis som følge av å ha fornærmet kinesiske myndigheter.

Austin er tilbake som nettselger, men han har blitt holdt borte fra Alibabas markedsføring av handelsfesten.

Og selv om det fremdeles er flere tusen kinesere som selger produkter via Taobao Live, så var det Austin og Viya som sto for brorparten av salget.

- Tidligere kunne du klare deg med å bare bruke Ausin, noe som på en måte var vakkert - det var dyrt, men du ville selge ut raskt, sier Josh Gardner, administrerende direktør for Kung Fu Data, som administrerer nettbutikker for over et dusin globale merker.

Gardner legger samtidig til:

- Vi har ingen i markedet som kan selge så mye så fort lenger.

Da er det kanskje ikke så rart at eksperter ser for seg et år med svakere salgstall for handelsfesten. I fjor, da Alibaba hadde tonet ned markedsføringen grunnet regulatoriske problemer, var salgsveksten på 8,5 prosent - den svakeste veksten noensinne.

I år er det ventet i beste fall ventet en mager vekst.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer