Ti milliarder norske kroner. Det var summen en av Kinas mest kjente influensere, Huang Wei, bedre kjent som Viya, solgte for i løpet av en livestreamingseanse på 14 timer i november i fjor, skriver Bloomberg.
Der solgte hun alt fra sjampo til skjerf som en del av den kinesiske netthandelsfesten «de singles dag» - som for lengst har est ut fra en dag til to uker.
Kardashian-samarbeid
Kjøpsfesten kan sammenliknes med Vestens Black Friday og Black Week, og i fjor ble det anslått at millioner av kjøpskåte kinesere brukte rundt 1300 milliarder norske kroner i løpet av den to uker lange handlefesten.
Nevnte Wei var svært kjent innenfor livestreamingsektoren av handelen, og har samarbeidet med blant annet superkjendisen Kim Kardashian om å selge 15 000 av Kardashians parfymeflasker i løpet av bare noen minutter.
Det er likevel ikke til å komme fra at Kina ikke er det landet der man sitter tryggest på rikdommen sin, for de seinere åra har den mektige lederen Xi Jinping gått inn for å begrense opphopning av rikdom hos enkeltpersoner.
Det har blant annet ført til at de kinesiske styresmaktene har gått etter noen av de største navnene, kanskje spesielt innen netthandel.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger