Fersk undersøkelse

NHO-alarm om arbeidsimport: - Kan bli ille

Skrikende mangel på arbeidskraft og tendenser til prisvekst over normalen preger norsk næringsliv på vei ut av coronakrisa.

DEN GANG: Turistinnrykk i Bergen den siste sommeren før cornapandemien. Nå roper turistnæringa et nødrop om å få lov til å hente inn nødvendig arbeidskraft fra utlandet. Foto: Eivind Senneset, Dagbladet
DEN GANG: Turistinnrykk i Bergen den siste sommeren før cornapandemien. Nå roper turistnæringa et nødrop om å få lov til å hente inn nødvendig arbeidskraft fra utlandet. Foto: Eivind Senneset, Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Det går bedre med næringslivet. Problemet sitter nå et helt annet sted. Problemet er nå mangel på arbeidskraft. Det er akutt, og det kan bli virkelig ille om det ikke blir løst lynraskt.

NHOs administrerende direktør Ole Erik Almlid sitter med arbeidsgiverforeningens rykende ferske medlemsundersøkelse foran seg. 3139 bedrifter har gitt sine løypemeldinger om ferden ut av coronapandemien.

HASTER: Norske bedrifter roper etter å få hente arbeidskraft fra utlandet. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
HASTER: Norske bedrifter roper etter å få hente arbeidskraft fra utlandet. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Vis mer

Alt i alt bærer undersøkelsen bud om et næringsliv som retter et forsiktig optimistisk blikk framover. Men for en stor andel av bedriftene byr ett av coronatiltakene på betydelige utfordringer.

Slitt mest, mest rammet

- Hver femte bedrift sier at de mangler nødvendig arbeidskraft fra utlandet. Når vi ser på fordelingen mellom bransjer, så blir det ekstra ille. For de næringene som har slitt aller mest under pandemien, sliter også mest når det nå skal gjenåpnes, sier Almlid til Børsen.

Blant reiselivsbedriftene sier 38 prosent av de mangler nødvendig arbeidskraft fra utlandet. Luftfarten (33 prosent), byggenæringene (28 prosent) og mat- og drikkeprodusentene (22 prosent) ligger også over gjennomsnittet.

- Vi er nå i en situasjon der det handler mindre om støttepakker i form av penger. Nå handler det om å gi næringslivet riktige betingelser. Med en sommersesong rett rundt hjørnet, haster det med å åpne opp. Dette er sesongbaserte virksomheter som trenger arbeidskraft nå, understreker Almlid.

NHO-toppen peker på at Norge har vært blant de strengeste landene i Europa under pandemien, og legger til at det kan ha vært både riktig og bra.

- På samme måte som det nå vil være riktig å åpne opp. Smittebildet og antall sykehusinnleggelser tilsier at det vil være trygt, mener Almlid.

Ekstra prisvekst

Mangelen på arbeidskraft gir også et annet bemerkelsesverdig utslag.

- Hver fjerde bedrift sier at de har økt, eller at de kommer til å øke prisene mer enn den generelle prisveksten, forteller NHOs sjeføkonom Øystein Dørum.

Av disse sier hele 77 prosent at økte innsatsvarer er en av grunnene, tre av ti peker på økte fraktpriser og 15 prosent at de mangler arbeidskraft.

Almlid er ikke umiddelbart veldig bekymret for økt prispress.

- Grunnleggende er økte priser et tegn på at ting er i ferd med å normaliseres. Faren er jo økt inflasjon, men jeg legger til grunn at sentralbankene rundt om i verden følger tett med på dette, sier NHO-direktøren til Børsen.

Lysere utsikter

Et flertall av NHOs medlemsbedrifter rapporterer nå om bedre tider.

  • 61 prosent rapporterer en omsetning på eller over normalen, opp fra 58 prosent i mai.
  • 9 prosent forteller om halvert omsetning sammenliknet med normalen, ned fra 13 prosent i mai.
  • Konkursfrykten synker fra 11 prosent i mai til 9 prosent nå.

- Det er også flere som venter en videre bedring også de neste månedene, sier Dørum.

- Dette er veldig gode tall. Vi har hjulpet bedriftene over coronakrisa. Pakkene har gjort jobben. Derfor er det også så viktig at vi får til en åpning som sikrer den nødvendige arbeidskraften fra utlandet som norske bedrifter så tydelig sier at de trenger, oppsummerer Almlid.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer