Tidligere ansatt ut mot Hurtigruten:

- Noe var veldig galt­

Resepsjonssjefen på smitteskipet «Roald Amundsen» sier at det er helt umulig at ledelsen ikke visste at de hadde corona om bord.

KRITISK: Kristian Sæterhaug, tidligere resepsjonssjef på Hurtigruten. Her på tokt i Sørishavet. Foto: Privat
KRITISK: Kristian Sæterhaug, tidligere resepsjonssjef på Hurtigruten. Her på tokt i Sørishavet. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

71 personer ble coronasmittet etter at det brøt ut smitte om bord på MS «Roald Amundsen» i sommer.

En intern gransking slaktet ledelsen i selskapet for håndteringen av utbruddet.

Nå forteller en av dem som var om bord sin historie.

Kristian Sæterhaug har jobbet 15 år i Hurtigruten og var resepsjonssjef på «Roald Amundsen» mens utbruddet pågikk. Han er tydelig på hva han mener om selskapet og håndteringen av smitteutbruddet.

- Tida etterpå har vært veldig vanskelig. Jeg jobbet i Hurtigruten i 15 år. Når det begynner å gå opp for deg at arbeidsgiveren din setter kommersielle hensyn foran min sikkerhet, kan jeg ikke jobbe der lenger, sier Sæterhaug til Dagbladet.

Sæterhaug har nå hatt sin siste dag som ansatt i Hurtigruten.

Hurtigruten sier til Dagbladet at det er «leit» å lese om Sæterhaugs opplevelse.

SJEF: Resepsjonssjef Kristian Sæterhaug om bord på «Roald Amundsen». Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB
SJEF: Resepsjonssjef Kristian Sæterhaug om bord på «Roald Amundsen». Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB Vis mer

- Midt i en pandemi

Sæterhaug sier at han ble bekymret etter at en rekke kolleger ble syke om bord.

Ledelsen i Hurtigruten har forklart at de ikke visste at det var corona på skipet.

- Det er ikke mulig at de (ledelsen, journ.anm.) ikke visste. Det er helt usannsynlig. Jeg hadde ikke mye informasjon. Alle visste at vi var midt i en pandemi. Når lugarkamerater blir sjuke og innlagt på sykestua, at det da ikke ringer ei bjelle med «covid», er helt utenkelig, sier Sæterhaug.

- Leit å lese

Hurtigruten understreker overfor Dagbladet at forholdene Sæterhaug påpeker er grundig gransket, blant annet av granskningen som ble gjennomført av advokatfirmaet Wiersholm.

- Det er selvfølgelig leit å lese denne beskrivelsen. Selv om det vår tidligere kollega skriver om utbruddet på MS «Roald Amundsen» allerede er grundig behandlet i den eksterne granskningen, tar Hurtigruten alle tilbakemeldinger og bekymringsmeldinger fra våre ansatte på alvor, også denne, skriver Hurtigrutens pressevakt Tarjei Kramviken i en e-post til Dagbladet.

Han skriver videre at de ønsker en «trygg åpen og romslig kultur, der det også skal føles trygt å si fra om alle typer forhold».

- Vi har tydelige prosedyrer og systemer for å legge til rette for nettopp dette, også ved at ansatte kan varsle anonymt. Vi har jobbet med kultur i Hurtigruten gjennom flere år. Dette ble ytterligere aktualisert med granskningsrapporten etter utbruddet på MS «Roald Amundsen», som var tydelig på at Hurtigruten bør jobbe videre med kultur og ytringsklima, skriver Kramviken.

- Regler ble ikke fulgt

Hurtigruten viser til granskningsrapporten, som blant annet avslørte at Hurtigruten ikke fulgte sine egne regler.

- Regler ble ikke fulgt, sa advokat Jan Fougner, som ledet granskningen, da rapporten ble lagt fram. Han pekte på at regelen om 14 dagers karantene på land ikke ble fulgt.

UTBRUDD: - Hovedprioriteten er å ta vare på crewet - både de som er smittet og ikke smittet. Også gjestene som har vært på skipet skal tas vare på, sier Hurtigruten-sjef Daniel Skjeldam. Foto: NTB Vis mer

Fougner har funnet en e-post hvor ledelsen frykter at resultatet av coronatesting av ansatte kan føre til «enorm uønsket medieoppmerksomhet».

- Hurtigruten har tolket og praktisert reglene forskjellig, sa Fougner, som peker på at regelverket ble tolket av en person ikke var jurist.

Petter Stordalen sa på vegne av eierne unnskyld til hele Norge.

- Helt sikre på at noe var veldig galt

Sæterhaug forteller at de en dag måtte hjelpe en syk kollega pakke sammen tingene sine, fordi han ikke kunne gjøre det selv.

- Jeg spurte om dette dreide seg om covid, men de svarte nei. Samtidig kom de med munnbind og sa vi skulle ha det på. Vi var helt sikre på at noe var veldig galt, sier han.

Dagen etter skulle Sæterhaug ha besøk av Hurtigrutens kundeservice.

- Jeg uttrykte at jeg var bekymret, men fikk ei skyllebøtte fra sjefen - jeg skulle slutte å bry meg. Så kom kundeservice om bord. De om bord fikk telefon etter 45 minutter, om at «dere har corona om bord». Jeg visste jo det, forteller Sæterhaug.

- Vilden sky uten forbehold

Sæterhaug sier til Dagbladet at han nå forteller historien sin fordi han ønsker at ledelsen tar sitt ansvar for det som skjedde.

- Hurtigruten har ikke hatt noen prosess mot dem som var ansvarlige, jeg har ikke sett noen strafferettslig reaksjon mot noen ansvarlige. Det er det som er vanskelig for meg. Folk får 20 000 i bot for fest, men her sender man hundre mennesker i vilden sky på et passasjerskip helt uten forbehold.

71 ble smittet etter utbruddet. 42 personer ble smittet om bord på skipet.

- Det fantes ikke noe system for å ta vare på våre syke. Tromsø kommune kom på banen etter hvert. Det beste hadde vært hvis de 42 hadde blitt tatt av skipet, men det fantes ingen rutiner. Vi som ikke var smittet, måtte håndtere en situasjon som vi overhodet ikke var skolert for. Det var helt forferdelig.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer