Coronakrisas vinnere og tapere

Norge splittet i to: - Urettferdig

Eventyrlig vekst og brutal kamp for å overleve.

CORONAKØ: Da pandemien inntraff, var det nær full stans på reising, restaurantbesøk og kulturelle opplevelser. Det har slått kraftig ut på detaljhandelen. Foto: Berit Roald / NTB
CORONAKØ: Da pandemien inntraff, var det nær full stans på reising, restaurantbesøk og kulturelle opplevelser. Det har slått kraftig ut på detaljhandelen. Foto: Berit Roald / NTB Vis mer
Publisert

- Dette er nok et eksempel på hvor urettferdig verden er. De bransjene som slet mest før pandemien fikk også den tøffeste starten etter coronautbruddet, og vil sannsynligvis ikke greie å hente seg inn igjen i år.

Slik lyder den klare meldinga fra Harald Jachwitz Andersen, direktør i Virke Handel.

I den ferske kvartalsanalysen til Fair og Creditsafe tar han for seg hvordan coronapandemien har rammet norsk detaljhandel.

Ekstreme ytterpunkter

Mens flere bransjer har stått i en brutal kamp for overlevelse, har andre erfart en vekst uten sidestykke.

- Coronapandemien splittet på mange måter detaljhandelen i to. Fordi vi går hjemme med utsikt til kjøleskapet 24 timer i døgnet har de som selger varer du putter i kroppen, først og fremst dagligvarehandelen, gått som en kule gjennom hele coronaperioden, sier Andersen og fortsetter:

- Samtidig fikk de som selger det du har på kroppen, altså klær og sko, en fryktelig inngang til coronaperioden, med en umiddelbar nedgang på opp til 90 prosent i mars og april.

Han understreker at sistnevnte bransjer riktignok så en bedring i mai, juni, og juli, men at tallene i august nok en gang viste negativ vekst.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.