Norske Ryde:

Norsk finte - Sverige freser: - Respektløst!

Elsparkesykkelgiganter måtte kutte kraftig i Oslo. Så trampet norske Ryde inn i Sverige.

FÅR KRITIKK: Nylig måtte elsparkesykkelselskapene redusere antall sykler fra om lag 23 000 til 8000 i Oslo. Norske Ryde er blant dem som har snudd seg rundt og inntatt Sverige - til stor frustrasjon for enkelte. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
FÅR KRITIKK: Nylig måtte elsparkesykkelselskapene redusere antall sykler fra om lag 23 000 til 8000 i Oslo. Norske Ryde er blant dem som har snudd seg rundt og inntatt Sverige - til stor frustrasjon for enkelte. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Det er respektløst! Vi ser veldig alvorlig på dette, tordner Sofia Stynsberg, leder av teknisk utvalg i Växjö kommune, overfor svenske Aftonbladet.

Forrige uke fikk Sverige uventet besøk av det norske elsparkesykkelselskapet Ryde. Inntoget i Gävle og Växjö har skapt sterke reaksjoner, hvorav sistnevnte kommune mener Ryde tatt seg til rette uten tillatelse.

Stynsberg var derfor en av dem som sperret opp øynene da de grønne elsparkesyklene dukket opp i bybildet på lørdag.

- Det føles som om de benyttet anledningen til å gjøre det på en lørdag, når vi har fri. Det er utspekulert. Jeg synes ikke dette er forenlig med hvordan man skal oppføre seg i samfunnet, fortsetter Stynsberg.

  • Ryde avviser kritikken i denne saken, og påstander om at selskapet har tatt seg ulovlig til rette. Les selskapets svar lenger ned i artikkelen.

Måtte punge ut

Sverige-grepet fra Ryde kommer i kjølvannet av et knusende nederlag for flere elsparkesykkelgiganter i Oslo tingrett tidligere denne måneden. Stridens kjerne var beslutningen om en maksgrense på 8000 elsparkesykler i hovedstaden - fordelt på tolv selskaper.

Tier, Voi og Ryde gikk derfor til søksmål - og tapte. Aktørene fikk dermed et makstak hver på 667 sparkesykler i drift i Oslo. I tillegg ble de dømt til å betale kommunens sakskostnader på nærmere 250 000 kroner.

- Beslaglegge

Elsparkesyklene har skapt trøbbel og frustrasjon i flere byer de siste åra. I likhet med det norske markedet har Sverige ønsket tydeligere reguleringer for elsparkesykler.

Stynsberg mener norske Ryde har håndtert situasjonen på en ukledelig måte, og varsler at kommunen vil undersøke om selskapet har etablert seg på kommunal eller privat grunn.

- Hvis de står på privat grunn, kan vi ikke gjøre noe. Men hvis de utgjør en trafikkfare, kan vi beslaglegge dem. Vi ligger ikke på latsiden, og jeg vil understreke at dette ikke er noe kommunen har sagt ja til, sier hun til Aftonbladet.

Slår tilbake

Det er den norsk-svenske gründerduoen Espen Rønneberg og Johan Olofsson som står bak Ryde. Kjetil Graver er ny administrerende direktør i selskapet.

Overfor Børsen avviser Graver kritikken, og påstander om at selskapet har tatt seg ulovlig til rette.

- Lørdag satte vi ut noen få hundre elsparkesykler i Växjö som har møtt litt reaksjoner, men her har kommunen misforstått jussen. I Sverige er elsparkesykkelutleie lovlig næringsvirksomhet uten krav om tillatelse. Vi regner med at denne misforståelsen vil løses i dialog med kommunen i løpet av de kommende dagene, sier han.

FARLIG: Med stjålne kaféstoler festet til elsparkesykler filmer personer hverandre når de kjører av gårde. Video: Fredrik Wahlstedt / Twitch.tv/Slop3. Reporter: Klaus Holm Fjellro / Dagbladet TV. Musikk: Epidemic Sound Vis mer

Graver understreker videre at selskapet ønsker en god og konstruktiv dialog med det svenske markedet.

- Er etableringen i Sverige en konsekvens av tapet i tingretten?

- Vi etablerte oss i Sverige allerede i juni, og Växjö er vår fjerde by i Sverige. Vi følger markedet tett til enhver tid, og snur oss raskt rundt når det er behov for det.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer