Torstein Hagen

Norsk redermilliardær «verdens beste»

Kokkekurs, peis i fellesrom og private balkonger er bare noen av ingrediensene.

INTIMT? Ikke størst, men best - kunne være et slagord for Viking Cruiseline. Rederiets havbåter tar 930 gjester, i motsetning til mange tusen gjester som flere av konkurrentene satser på. Arkivfoto fra innseilinga til New York: Mark Von Holden, AP / Images for Viking Cruises / NTB
INTIMT? Ikke størst, men best - kunne være et slagord for Viking Cruiseline. Rederiets havbåter tar 930 gjester, i motsetning til mange tusen gjester som flere av konkurrentene satser på. Arkivfoto fra innseilinga til New York: Mark Von Holden, AP / Images for Viking Cruises / NTB Vis mer
Publisert

Norskeide Viking Ocean Cruises gjør storeslem i en bredt anlagt kåring over verdens beste cruiseopplevelser for 2022.

Den 78 år gamle Torstein Hagen har adresse Luzern i Sveits. Herfra styrer han sitt globale imperium for å unngå å betale formuesskatt til Norge.

Hagen har i den seinere tid imidlertid antydet at han vurderer å flytte tilbake til gamlelandet. Mer om det seinere.

Krympet formuen

Cruisebransjen havnet i knestående da coronapandemiens reiserestriksjoner sendte skip i opplag verden rundt.

Hagens anslåtte formue krympet derfor fra formidable 60 milliarder kroner i 2019 til 20 milliarder i fjor og deretter noe opp igjen til 27 milliarder i den ferskeste oversikten over Norges 400 rikeste personer fra bladet Kapital.

Det er godt nok til at Hagen ender på en 10. plass i årets utgave av bladets rangering.

Nå går han derimot helt til topps i en helt annen kåring.

Barn ikke tillatt

Magasinet US News & World Report er blant annet kjent for sine kåringer av USAs beste universiteter. De rangerer mye annet også, og nylig var det cruiseopplevelser som havnet under lupen.

Her ble det «hat trick» for Torstein Hagens Viking Ocean Cruises.

Basel, Switzerland 20180828.Skipsreder Torstein Hagen er leder for selskapet Viking Cruise, med hovedsete i Basel.  Foto: Ørjan Ellingvåg / NTB
Basel, Switzerland 20180828.Skipsreder Torstein Hagen er leder for selskapet Viking Cruise, med hovedsete i Basel. Foto: Ørjan Ellingvåg / NTB Vis mer

Selskapet troner øverst i tre av seks kategorier. Og da må det også legges til at Viking Cruises ikke engang var kvalifisert for en av kategoriene. De har nemlig 18 års aldersgrense. Noe som ikke akkurat er en fordel i kategorien «beste familieopplevelse».

Aldersregelen kan derimot ha bidratt til at Viking Cruises gikk helt til topps i kategorien «beste opplevelse for par».

Kombinert vurdering

Kåringen er ikke vilkårlig og skjønnsbasert utført - selv om det selvfølgelig ligger subjektive opplevelser og vurderinger til grunn for alle slike rangeringer.

Men ifølge CNBC, som har omtalt den eksklusive lista, baserer evalueringen av totalt 17 cruiseselskap seg på en kombinasjon av ekspertvurderinger (30 prosent), anmeldelser fra kundene (50 prosent) og en smittevernfaglig vurdering utført av amerikanske smittevernmyndigheter (20 prosent).

Deretter ble vurderingene analysert og fordelt på seks kategorier: Mest igjen for pengene, beste luksusopplevelse, beste paropplevelse, beste familieopplevelse, best i Karibia og best i Middelhavet.

Lukket visning

Foruten å bli vurdert som beste paropplevelse, gikk Hagens flytende virksomhet også til topps i kategoriene «beste luksusopplevelse» og «best i Middelhavet».

I vurderingene legges det blant annet vekt på meropplevelsene som tilbys, som for eksempel kokkekurs og lukkede visninger på museer og severdigheter når skipene ligger til ved stoppesteder langs ruta.

YACHT: Bildene av luksusfartøyet har gått viralt etter det kjørte gjennom en av Nederlands mange trange kanaler. Vis mer

Peis i fellesrom drar luksusfølelsen i romantisk retning, heter det blant annet i begrunnelsen.

Anti-luksus

Men som alltid - luksus koster. Så i kategorien «mest igjen for pengene» er Viking ikke engang nevnt på topp 5-lista.

Luksus er for øvrig et begrep Hagen selv ikke har mye til overs for.

- Jeg har avskrevet hele begrepet. (...) Jeg liker å tenke på oss som elegante. Vi er diskré og forhåpentligvis klassiske, sa han under en dåp av selskapets elvecruisebåter i 2019, ifølge magasinet Quirky cruise.

Uansett - om reisen koker ned til tidløs eleganse eller luksus - så er Hagens personlige reise verdt noen ord. Mannen vokste opp i det som omtales som enkle kår i Nittedal. Siden har han «vært med på det meste», som det het i et portrett i Kapital i 2019.

Hagen kan blant annet notere både korrupsjonsanklager - i en sak som også inkluderte daværende Bergens-ordfører Trude Drevland - samt en langvarig skilsmissesak etter 49 års ekteskap på sin personlige CV.

Korrupsjonsanklagene ble for øvrig lagt bort.

Privatfly

I det nevnte intervjuet sa Hagen følgende om sitt forhold til penger og personlige verdier:

- Jeg behøver ikke bekymre meg. Jeg liker ikke å sløse med penger. Jeg har én luksus. Selskapet har privatfly. I morgen skal jeg til et verft i Rostock. Det er ikke så lett å komme dit. Dagen etter skal jeg til Paris, og så London. Men jeg føler meg litt ubekvem med at vi har et slikt fly.

Den travelheten ser ikke ut til å ha gitt seg. Da Børsen spurte Hagen om et intervju i tilknytning til denne saken, var beskjeden fra hans PR-agent Jon Mørland at vi kunne ta det på e-post, fordi Hagen var litt opptatt med å delta på klimatoppmøtet i Glasgow.

Dagen etter kom kontrabeskjeden: «TH har meddelt at han dessverre ikke har anledning til å bidra da han er travelt opptatt i USA. Mvh Jon».

Spørsmålet om den reisen ble gjort med privatfly eller rutefly, er ikke besvart.

Vurderer Norge

Cruisetoppen har ellers røpet at planene er å overdra hans resterende eierandeler i Viking Cruises til datteren Karine når han en dag takker for seg, fordi «hun kan føre firmaets kultur videre», står for verdiene «og er snill».

Om sistnevnte verdi har han også utdypet følgende:

- Man kan drive business og vinne, men ikke gjøre faen og være slem.

Cruisekongen har som nevnt antydet muligheten for å flagge seg selv hjem. I et VG-intervju nylig fortalte Hagen at han nylig hadde besøk av sønnen, som har flyttet fra England til Norge.

DRAMATISK: Her er pilotens egne bilder fra den dramatiske redningsaksjonen fra «Viking Sky». Video: Hovedredningssentralen Sør-Norge Vis mer

- Sønnen min sa: «Jeg betaler formuesskatt i Norge, men hva fanden betyr det: Vi har nok.» Det er ikke så ofte en far får høre en sønn si noe klokt, men det var klokt sagt.

På spørsmål om han også vurderer flytting til Norge, sa Hagen:

- Ja, Norge er et godt land å leve i. Vi kan godt diskutere i mange timer hva rette skattemodeller og - satser bør være, men det lar vi ligge i dag.

Ønsker turistskatt

Redermilliardæren havnet også i nyhetene i mars 2019, da cruiseskipet Viking Sky fikk motorstans på Hustadvika i Fræna i Møre og Romsdal og nesten gikk på grunn i det som var liten storm og høye bølger.

I etterkant takket Hagen norske redningsselskaper og fulgte opp med å donere én million kroner hver til Redningsselskapet, Røde Kors og Norsk Folkehjelp.

Da Børsen møtte Hagen under World Economic Forum (WEF) i Davos tidlig i 2020, var han opptatt av å framheve rederiets klimaprofil:

- Vi er det første cruiserederiet som bygget skip med scrubbers, som det heter, som tar bort svovel (SO2) og nitrus oxides (NOx) og alt det der. Vi har landstrøm på skipene våre, framover. Vi er meget well equipped. Skipene våre brenner 40 prosent mindre olje enn våre konkurrenters, fordi de er meget effektive. Jeg synes vi går framtida lyst i møte, men vi tar alt i betraktning, sa han.

«VIKING SKY»: Styreleder i Viking Cruises, Torstein Hagen, beskriver hvordan det siste døgnet har vært for ham. Han har også møtt noen av de evakuerte. Reporter: Marie Røssland. Video: Nicolai Delebekk / Dagbladet TV Vis mer

I det samme intervjuet tok cruisekongen til orde for en turistskatt innkrevd i anløpshavnene som et tiltak for å få ned trafikken i norske fjorder.

- Slik kan de som har råd til å komme på besøk, komme. På den måten kan man også begrense etterspørselen, resonnerte han.

Planer om vekst

Noen uker seinere innstilte selskapet all drift som følge av coronautbruddet, men nylig kunne Hagen fortelle at driften er på vei tilbake med munnbindpåbud, daglige coronatester av gjester og mannskap og en rekke andre smitteverntiltak.

Ifølge omtalen i Pursuitist er 45 av Vikings 78 elvebåter tilbake i drift sammen med samtlige av deres seks havgående cruisebåter.

- Reservasjonene ligger 40 prosent høyere enn på samme tidspunkt i 2018, uttalte Hagen.

Planene er å utvide havcruisedelen av Viking med ytterligere seks skip i løpet av de neste åra, og en samlet flåte på 101 skip innen 2025, røpet han overfor magasinet.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer