Norske rikinger avskilter privatflyene

Markedet for privatfly gløder. Men norske rikinger går motsatt vei.

AVSKULTET: Odd Reitan og familiens privatfly ble avskiltet i september. Foto: Ole Martin Wold / NTB
AVSKULTET: Odd Reitan og familiens privatfly ble avskiltet i september. Foto: Ole Martin Wold / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Å ha råd til å kjøpe seg sitt eget privatfly framstår som en sentral del av milliardærdrømmen for mange av oss helt vanlige folk, men flere av Norges rikeste personer har denne høsten kvittet seg med privatflyene sine.

Det viser en oversikt fra Norges luftfartøyregister.

I slutten av september ble ett av Reitan-familiens franske privatfly - av typen Dassault Falcon 2000 EX, slettet fra Norges luftfartøyregister. Ifølge oversikten ble flyet registrert seinsommeren i 2015.

- Jeg bekrefter at Dassault Falcon 2000 EX er solgt. Utover det har vi ikke noe å tilføye, skriver presseansvarlig i Reitangruppen, Berit Hvalryg, i en e-post til Børsen.

«TRUMO FORCE ONE» : Donald Trumps privatfly en Boeing 757-200 skal være mer luksuriøs enn Air Force One, flyet som disponeres av den amerikanske presidenten. Her viser Amanda Miller fra Trumps TV-show «The Apprentice» fram det eksklusive interiøret. Video: Youtube/The Trump Organization Les mer her: http://www.dagbladet.no/nyheter/trump-force-one-danker-ut-presidentflyet-pa-luksusdetaljer/63981759 Vis mer

Slettet

Privatflyet til Norges rikeste kvinne, Helene Sundt - og hennes bror Christian Sundt - er også registrert avskiltet. Flyet eies av selskapet Formator AS - et datterselskap av Sundt AS.

Også Hugo Lund Maurstad-kontrollerte Funkybiz AS fikk sitt brasilianske Embraer S.A avskiltet 22. september, viser oversikten over slettede fartøy fra luftfartøysregisteret.

Det var Kapital som først omtalte saken.

- Boomer som aldri før

Bakgrunnen for at milliardærene avskilter flyene er uviss. Ifølge Geir Jensen i Sundt Air kan det skyldes at etterspørselen etter privatfly har nådd nye høyder i USA.

- Det er vanskelig å få tak i fly nå. Aktører i USA har den siste tida renset markedet. Det har tatt helt av, sier Jensen til Kapital.

Den tesen kan flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair stille seg bak.

- Privatjet-markedet boomer som aldri før. Hvis vi ser på det store bildet, og ser på statistikkene på flytrafikken i Europa, så er det privatfly som har økt mest, sier Elnæs.

Med Børsen på telefonen henter han fram statistikken for antall privatflyavganger de siste åra.

- Skikkelig boost

Før coronapandemien, i 2019, lå antall privatflyavganger daglig omtrent på nivå med lavprisfly og rutefly. Så kom pandemien, og alt stupte, men når det gjelder antall privatflyavganger gikk trafikken raskt opp igjen.

- Privatjetmarkedet var tilbake på 2019-nivå i juli 2020. Så holdt det seg i et vindu rundt minus 20 prosent, mens rutefly og lavpris har minus 60 og 80 prosent, forteller Elnæs.

Det var først i slutten av april i år den virkelige trafikkøkningen kom.

- Fra og med da har privatjetmarkedet fått en skikkelig boost, sier Elnæs.

- Blåst i taket

Per dags dato er det 28 prosent flere daglige avganger enn det var i 2019. Sammenliknet man med lavprisselskaper og vanlig rutefly, så har de en nedgang på henholdsvis 23 og 31 prosent.

- Privatjetmarkedet har blåst i taket, sier Elnæs.

Han presiserer at han ikke kan vite noe om årsaken til at de norske rikingene en etter en har valgt å avskilte sine privatfly akkurat nå, men han kan si noe om hvilket marked man kan selge fly i.

- Det er en voldsom etterspørsel etter privatjet. De får du godt betalt for nå. Jeg kan ikke si noe om det har noen sammenheng med at de selger nå, men det er et hett marked og det vil vedvare over tid, sier flyanalytikeren.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer