Norske rederier jobber for å ivareta russiske og ukrainske sjøfolk som jobber på norske skip. Samtidig rammes næringen av sanksjonene mot Russland.
- Vi er opptatt av å følge sanksjonene og hensikten med disse: å ramme Putin-regimets kontantstrøm, sier administrerende direktør Harald Solberg i Rederiforbundet.
Forbundet har torsdag sin årskonferanse, og konflikten i Europa bidrar til stor usikkerhet for medlemmene. Mange norske rederier har besluttet å ikke ta nye laster til og fra Russland, også last som ikke er sanksjonert.
- For næringen er det selvsagt en utfordring, det er et marked som forsvinner. Det er ikke kostnadsfritt på noen måte, men en det er en konsekvens av at det er visse typer atferd man ikke kan akseptere. Dette er en forferdelig krig, og den påvirker selvfølgelig samhandelen med Russland, sier Solberg.
Vanligvis har norskkontrollerte skip rundt 1.300 havneanløp i Russland. Dette tallet ventes å reduseres kraftig, men Solberg sier det er vanskelig å gi konkrete anslag.
Ikke noe å komme hjem til
Krigen får også konsekvenser for mannskapene på norske skip. Om lag 2.000 russiske og 1.200 ukrainske sjøfolk jobber i den norske flåten. Solberg understreker at de russiske sjøfolkene anses som en uskyldig tredjepart og ikke ansvarlige for Putins handlinger.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger