Norwegian dropper langdistanseruter

Norwegians nye forretningsplan innebærer et fokus på Europa.

FLY: Norwegian legger ned langdistanserutene. Foto: Erlend AAS / NTB SCANPIX / AFP / NTB
FLY: Norwegian legger ned langdistanserutene. Foto: Erlend AAS / NTB SCANPIX / AFP / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Norwegian skal satse mot Europa, skriver selskapet i en pressemelding.

- Vårt hjemmemarked

Det betyr at selskapet dropper langdistanseruter.

«Norwegians nye forretningsplan baserer seg på et europeisk kortdistansenettverk. Selskapet skal tilby lave priser på innenriksreiser i Norge, reiser i Norden, samt mellom Norden og viktige destinasjoner ellers i Europa», heter det i pressemeldingen fra selskapet.

- Innenriksreiser i Norge og flyginger mellom vårt nordiske hjemmemarked og resten av Europa har alltid vært selve ryggraden i Norwegians rutenett, og det er dette som også danner grunnlaget for hvordan Norwegian skal se ut framover, sier konsernsjef i Norwegian, Jacob Schram.

Norwegian planlegger å ha 50 fly i drift i disse markedene i 2021, noe som gradvis skal økes til 70 fly i 2022.

- Fornuftig

- Jeg tror det de gjør her er veldig fornuftig, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair til Børsen, og fortsetter:

- Det er en altfor høy risiko operasjonelt, markedsmessig og finansielt å fortsette med langdistanseoperasjoner sånn som situasjonen er i verden.

Nyheten fikk Norwegians aksjekurs til å falle umiddelbart fra start på Oslo Børs torsdag morgen.

Etter ett minutt var kursen ned 5,19 prosent til 73 kroner. Ti minutter seinere hadde kursen stupt videre til minus 11,22 prosent og pris per aksje lå på 68,36 kroner.

- Ikke levedyktig

Pandemien har rammet luftfarten ekstremt hardt, og Norwegian er på ingen måte noe unntak. Selskapet har allerede vært gjennom flere runder tøffe runder, og seinest i desember fikk Norwegians ledelse fullmakter av selskapets aksjonærer til å forsøke å berge selskapet

I pressemeldingen fra selskapet der den nye forretningsplanen presenteres, skriver de at det spesielt er langdistansereisene som har blitt påvirket av pandemien, og at det også er knyttet stor usikkerhet til etterspørselen på disse rutene i framtida.

«Med slike forutsetninger er ikke Norwegians langdistansedrift levedyktig, og selskapet har derfor besluttet å avvikle den», skriver Norwegian.

Datterselskaper slås konkurs

Det får naturlig nok konsekvenser for ansatte. Norwegian skriver at datterselskapene i Italia, Frankrike, Storbritannia og USA, slås konkurs.

Det går ut over svært mange ansatte.

- Det er virkelig en tung beslutning å ta. Jeg har det svært dårlig på deres vegne - å måtte gi alle de over 2000 ansatte som er berørt denne beskjeden etter at de har kjempet side om side om overlevelse i snart ett år, sier Schram, og fortsetter.

- Vi har kommet til konklusjonen at dette er eneste måte vi kan sikre fortsettelsen av Norwegian.

Som et ledd i den ny forretningsplanen skal selskapet også redusere gjelden betydelig, ned til 20 milliarder kroner, og hente fire til fem milliarder i frisk kapital gjennom emisjoner.

«Norwegian har også nylig sendt en ny henvendelse til den norske regjeringen om mulig statlig deltakelse basert på den nye forretningsplanen», skriver flyselskapet i en pressemelding.

Fokus på lønnsomhet

Under en presseorientering sier Schram at de samtidig fortsetter med å kutte kostnader.

- Fokus og overordnet strategisk fokus er lønnsomhet, ikke vekst. Det er et helt nødnvendig grep for at Norwegian skal komme ut av krisen som et sterkere selskap, sier Schram.

Elnæs i Winair påpeker at for å få gjelden ned i 20 milliarder så må Norwegian få de store Dreamliner-flyene bort fra balansen. Han peker på at hvert av disse flyene utgjør mellom 650 og 750 millioner.

- Nå de forsvinner så letter det betraktelig. Da tas risikoen betydelig ned, sier Elnæs.

Flyene er «belånt til langt oppå halen», og kan tas tilbake av panthaverne. I tillegg skal en del av kortdistanseflyene ut av Norwegians flypark.

- Det er en smart og fornuftig plan som jeg tror åpner døra til at Norwegian får ta del i kompensasjonspakken regjeringen vurderer, og at pakken blir stor nok til at både SAS, Widerøe og Norwegian får en «fair share» hver, sier Elnæs.

Han tror produktet blir sånn som vi kjenner Norwegian fra før.

- Bare at de har mye mer fokus på business her i Europa når de slipper å tenke på langdistanserutene, sier flyanalytikeren.

Det var altså i desember aksjonærene ga sitt ja til en ny kriseplan.

På en ekstraordinær generalforsamling sa aksjonærene ja til en rekke tiltak. En full refinansiering hvor blant annet konvertering av gjeld til egenkapital, spleis av aksjer og ny emisjon på nyåret for å hente inn frisk kapital var blant tiltakene aksjonærene godkjente, ifølge NTB.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer