Norwegian har kun et begrenset antall innenriksflyginger i drift. All annen virksomhet er kansellert.
I mai i fjor hadde selskapet drøyt 3,36 millioner passasjerer. Passasjertallet for mai i år er dermed 97,8 prosent lavere enn i samme måned i fjor.
Dundrende underskudd
Krisetallene kommer bare en uke etter at Norwegian meldte om et underskudd på 3,3 milliarder kroner i årets tre første måneder.

Milliardsmell for Norwegian
– Som forventet og signalisert til markedet ved flere anledninger, er tallene for første kvartal kraftig påvirket av COVID-19-krisen. De neste månedene blir krevende for Norwegian og luftfarten, men målet vårt er å sørge for at selskapet opprettholder en sterk posisjon i flybransjen også fremover, uttalte konsernsjef Jacob Schram i en pressemelding.
Selskapet beskriver situasjonen som å være i «dvalemodus».
- Så snart verden returnerer til normalen, vil vi stå klare med et enda bedre servicetilbud til kundene våre, hevdet Schram.
Svinger voldsomt
Norwegian-aksjen har den siste måneden svingt voldsomt på Oslo Børs, fra rundt 5,60 kroner på det meste til like over 2 kroner på det laveste.

Voldsom opptur: - Galskap
Aksjen omsettes fredag formiddag for rundt 4,40, noe som er opp 13,7 prosent fra starten av dagen.
Da Norwegian nylig sluttførte en emisjon som tilførte selskapet 400 millioner kroner, var tegningskursen for en aksje 1 krone.
Knivene slipes
Samtidig er dragkampen i gang om hva «Nye Norwegian» skal være.
I Norge, Sverige, Danmark og Spania sliper advokater og fagforeninger knivene mot Norwegians bruk av bemannings-datterselskaper. De mener flyselskapet unndrar seg ansvar for de ansatte.
- Norwegian har plassert arbeidsgiveransvaret i egne datterselskaper uten verdier, og uten egen vilje. Sånn sett er ikke stillingsvernet deres særlig mye verdt, sa Parat-advokat Christen Horn Johannessen til Børsen onsdag.
Parat organiserer piloter og kabinansatte i Norwegian, og representerer ansatte i Danmark, Sverige og Norge.
