SAS-streiken

Norwegian-gründer om streiken: - Håpløst

Norwegian-gründer Bjørn H. Kise er overrasket over at SAS-pilotene ikke er mer redde for arbeidsplassene sine.

BRANSJE-NESTOR: Norwegian-gründer Bjørn H. Kise mener SAS vil bli tvunget til omstilling. Foto: Nina Hansen
BRANSJE-NESTOR: Norwegian-gründer Bjørn H. Kise mener SAS vil bli tvunget til omstilling. Foto: Nina Hansen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mens solhungrige nordmenn river seg i håret over SAS-pilotenes streik, mener Norwegians styreleder i nærmere 20 år fram til 2019 - på generelt grunnlag - at selskapet står foran en omstilling som ikke er til å unngå.

- For å leve videre, må de nok finne en mer kostnadseffektiv måte å operere på, der alle må bidra, sier Bjørn H. Kise til Dagbladet.

Kise, som fremdeles er storaksjonær i Norwegian, er kjent som Norwegians grunnlegger, sammen med mangeårig konsernsjef Bjørn Kjos.

Han presiserer at han ikke har noen konkret kunnskap om konflikten utover hva som kommer fram i media.

GRUNNLEGGERE: Her er daværende styreleder i Norwegian, Bjørn H. Kise avbildet i 2012 sammen med investorkontakt Karl Peter Gombrii, finansdirektør Frode E. Foss og Norwegians daværende administrerende direktør Bjørn Kjos. Foto: Heiko Junge/NTB
GRUNNLEGGERE: Her er daværende styreleder i Norwegian, Bjørn H. Kise avbildet i 2012 sammen med investorkontakt Karl Peter Gombrii, finansdirektør Frode E. Foss og Norwegians daværende administrerende direktør Bjørn Kjos. Foto: Heiko Junge/NTB Vis mer

Tvinges til omstilling

Bare en dag etter at streiken mandag var et faktum, søkte selskapet om konkursbeskyttelse etter de amerikanske Chapter 11-reglene. Slik håper ledelsen å få ro til å ta de grepene de mener er nødvendige.

Kise forklarer SAS' omstillingsbehov med at lavprisselskaper de siste åra har gjort flybilletter både billigere og mer tilgjengelige for vanlige folk - noe ikke minst Norwegian har bidratt til.

- Nå kommer dette på spissen, nå er SAS nødt til å få omstillingen til, og så er spørsmålet om de har gjort det på en riktig måte, eller om de har tilsidesatt arbeidsrettsreglene i forhold til pilotene, men det vil jeg ikke ha noen mening om, sier Kise.

At det kan være vanskelig for SAS å omstille seg, tror han har med SAS' historie å gjøre, med kapitalsterke, statlige eiere som har hjulpet i vanskelige situasjoner.

KONSERNSJEFEN I HARNISK: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs om pilotstreiken i SAS. Video: Dagbladet TV Vis mer

- Det har gjort at de har kunnet fortsette, selv om virksomheten kanskje ikke har vært så lønnsom. Kanskje har flygende personell i SAS hatt en 50-årig historie der de har hatt arbeidsplasser som har vært mer «beskyttet» enn andre? Det er ikke helt sikker at den kulturen har sluppet helt taket i SAS, sier han.

Tror på danskene

At situasjonen kommer på spissen akkurat nå, synes Kise er rart.

- Det er jo en spesiell situasjon at når vi nettopp er ferdig med pandemien, der veldig mange ansatte har måttet ty til Nav, at det da skal ende i en streik … Jeg synes det virker ganske håpløst, både for selskapet og for de ansatte Det som overrasker meg litt, er at pilotene ikke er mer redd for arbeidsplassene sine, sier Kise.

Han tror likevel at det blir en løsning «i en eller annen form».

Det forklarer han blant annet med SAS' organisering som et «hub»-selskap, med ett stort knutepunkt for flygingene. Det gir danske Kastrup en viktig funksjon med mange arbeidsplasser.

- Hvis SAS skulle falle bort, vil det ha store konsekvenser for Kastrup, så derfor vil nok den danske staten være villig til å strekke seg langt for å finne en løsning, sier Kise.

STREIK: Konsernsjef i SAS Anko van der Werff raser etter at det nå blir pilot-streik. Video: Mia Engenes Bratlie. Reporter: Jon Even Andersen Vis mer

Farlige prinsipper

Hvis SAS likevel ikke skulle greie seg, ser Kise for seg at lavprisselskaper som EasyJet, Wizz Air og Ryanair vil vokse i Skandinavia.

Men det er ikke det han håper på.

- Hvis vi skal ha to store flyselskaper i Norge, bør det være SAS og Norwegian, sier Bjørn H. Kise.

Ut fra Kises erfaring, er partenes prinsipper ofte det som står i veien for en løsning.

- Så finner man kanskje ut at resultatet av å være prinsippfast kan være så ødeleggende at man etter hvert må løse litt opp på det, og se nærmere på de økonomiske realiteter, sier han til Dagbladet - men er motvillig til å kalle det for et råd.

Overrasket

- Jeg er overrasket over at pilotene har valgt å gjøre det, sier førsteamanuensis og luftfartsekspert Espen Andersen ved BI.

Han ser likhetspunkter med Norwegians situasjon for 4-5 år siden, da selskapet ble kritisert for ikke å ta var på den skandinaviske modellen.

- Det er vanskelig å bevare den skandinaviske modellen i en situasjon der selskapet er i ferd med å gå konkurs. Det har vært vanskelig for fagforeningene å innse realiteten, og jeg lurer litt på om pilotene gambler på at den danske staten vil gå inn for å redde selskapet, sier han.

Han viser til selskapets uttalelser om at de må få investorer inn, og er forundret over timingen på streiken.

ANSVAR: Leder i norske SAS-flygeres forening mener ansvaret ligger på andre siden av bordet. Video: Mia Engenes Bratlie. Reporter: Jon Even Andersen, Børsen Vis mer

- Midt i den perioden der selskapet kan tjene penger, går pilotene til streik. Da er det ikke veldig fristende å gå inn med mindre man har andre motiver - som å bevare Kastrup, sier Espen Andersen.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs mener det ikke er noen umiddelbar risiko for at SAS havner i likviditetsproblemer.

- De siste dagene er det flere som har lurt på om dette vil slå SAS konkurs, men jeg vil understreke at SAS har 8.5 milliarder svenske kroner på bok. Så i det korte bildet tror jeg ikke denne streiken vil sette SAS på bakken, sier Elnæs til Dagbladet og legger til:

- Men om vi tenker oss litt fram i tid, kanskje noen år, er det vanskelig å se for seg hvordan SAS kommer til å se ut om de ikke får gjennomført rekonstruksjonsplanen sin, SAS- Forward.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer